KOTA KINABALU: Stesen Janakuasa Hidro Tenom Pangi terpaksa ditutup susulan kejadian tanah runtuh yang berlaku pada pagi Selasa.

Menurut Ketua Pegawai Eksekutif Sabah Electricity Sdn Bhd (SESB), Ir Ts Mohd Yaakob Jaafar berkata, penutupan itu dibuat pihaknya atas faktor keselamatan selain memastikan tiada kejadian tidak diingini berlaku.

"Sabah Electricity mengesahkan berlaku beberapa kejadian tanah runtuh di sepanjang jalan masuk ke Stesen Janakuasa Hidro Tenom Pangi yang membawa limpahan air dan bongkahan batu besar yang menimbus jalan masuk dan ‘gate intake’ akibat hujan lebat berterusan sejak semalam.

"Atas faktor keselamatan, SESB terpaksa menutup operasi stesen Janakuasa Hidro Tenom Pangi," katanya.

Menurut beliau, pelan tindakan kecemasan telah diaktifkan oleh pihak SESB selain berkata semua anggota kerja yang terlibat sewaktu kejadian telah dipindahkan ke tempat selamat.

bagaimana pun, kejadian tersebut menurut Mohd Yakoob tidak menjejaskan bekalan elektrik kepada Sistem Grid Sabah.

Anggaran nilai kerosakan susulan kejadian tersebut masih dalam proses siasatan.

Dalam kejadian itu, enam kakitangan SESB dikatakan terperangkap di stesen janakuasa yang terletak 5 kilometer daripada pagar utama bangunan.

Menurut Jurucakap Pusat Gerakan Operasi (PGO) Bomba dan Penyelamat Sabah, kejadian tersebut turut mengakibatkan bahagian pagar utama bangunan stesen janakuasa itu tertimbus selain menimpa beberapa buah kenderaan.

"Kejadian tersebut mengakibatkan bahagian pagar utama bangunan tertimbus dan juga beberapa buah kenderaan dan motosikal.

"Terdapat 6 mangsa lelaki dilaporkan terperangkap di kawasan stesen janakuasa 5 kilometer dari pagar utama bangunan", menurut kenyataan yang dikeluarkan itu.

Kesemua mangsa dilaporkan ditemui dalam keadaan selamat dan telah dipindahkan dari kawasan kejadian.