KUALA LUMPUR :Setiausaha Kerajaan Negeri Pahang, Datuk Seri Dr Sallehuddin Ishak mengakui ada bantuan yang dihulurkkan pihaknya lambat diterima oleh mangsa banjir.

Ini jelasnya berdasarkan beberapa faktor termasuk pusat pemindahan sementara (PPS) yang sedang dibangunkan turut tenggelam selain masalah terputus hubungan dengan pihak luar.

"Kami mengakui memang ada bantuan yang sampai lambat ini kerana beberapa sebab yang pertama adalah di sesetengah tempat, pusat pemindahan sementara yang dibangunkan tenggelam. 

"Ada juga kawasan yang sebelum ini tidak pernah banjir, tetapi kali ini banjir jadi kita terpaksa mendirikan PPS sementara menggunakan khemah.

"Saya akui juga usaha kami untuk menghulurkan bantuan ke Pulau Raya, Temerloh juga mengambil masa sehingga 12 jam kerana berlaku masalah terputus hubungan," jelasnya menerusi program Awani PAGI pada Sabtu. 


Realiti Rakyat | Akui bantuan diterima lambat, SUK Pahang jelaskan isu dihadapi

Sebagai usaha membantu mangsa banjir yang terjejas, Sallehuddin menjelaskan tiga pelan pemulihan yang merangkumi pelan jangka pendek, sederhana dan panjang.

Antara bantuan yang akan diberikan termasuk kerahan tenaga kerja bagi kerja-kerja pembersihan dan tempat tinggal sementara buat mereka yang kehilangan kediaman.

"Bagi pelan jangka pendek, bantuan kecemasan pasca banjir di kawasan yang sudah surut seperti di Lipis dan Raub yang kebanyakan penduduk telah kembali ke rumah masing-masing dan tindakan pertama telah digerakkan termasuk kerja-kerja pembersihan kediaman.

"Kedua, pasca banjir pastinya timbul kebimbangan pembawaan penyakit. Jadi kita juga sudah gerakkan pasukan dan agensi yang terlibat untuk memastikan orang ramai mendapat bekalan air yang bersih," ujarnya. 


Realiti Rakyat | SUK Pahang perincikan pelan pemulihan pasca banjir

Sementara itu, jelas Salehuddin yang juga Pengerusi Bencana Negeri Pahang, pelan jangka sederhana pula merangkumi menyediakan kediaman sementara buat mereka yang hilang kediaman atau mengalami kerosakan teruk.

"Ketika ini pihak kami dalam proses mendaftarkan mangsa yang hilang rumah dan pastikan mereka menetap di penginapan yang kita sediakan.

"Bagi yang kediamannya rosak juga kami sedang mengumpul maklumat dan kami akan berikan bantuan sedaya upaya kami," ujarnya.

Malah bagi pelan jangka panjang, Salehuddin memaklumkan kerajaan negeri sudah bermesyuarat dan bersetuju untuk mengaktifkan jawatankuasa pra bencana bagi pemulihan ekonomi.

Tonton program penuh bersama Setiausaha Kerajaan Negeri Pahang, Datuk Seri Dr Sallehuddin Ishak menerusi video di bawah; 


Realiti Rakyat | Pemulihan: Situasi Banjir, Bantuan Dan Tindakan Pemulihan