SEGAMAT: Tiada keperluan untuk mengisytiharkan darurat bencana di Johor ketika ini meskipun angka mangsa banjir di negeri itu sudah melebihi 40,000 orang.

Perdana Menteri, Datuk Seri Anwar Ibrahim berkata ini kerana kebanyakan kawasan yang terjejas di negeri berkenaan telah surut selain jangkaan hujan juga akan berkurangan.

“Keputusan kerajaan tidak umumkan darurat kerana jangkaan hujan sudah mula berkurangan dan beberapa tempat (juga) sudah mulai surut.

“Walaupun ada masalah (banjir) termenung di beberapa tempat, (keadaan) itu mengambil masa tetapi tidak perlu (isytihar) darurat kerana banjir sudah mulai surut,” katanya.

Beliau berkata demikian dalam sidang media selepas mengadakan lawatan di pusat pemindahan sementara (PPS) Sekolah Jenis Kebangsaaan Cina SJK(C) Kampung Tengah, di sini pagi ini.

Sidang media Perdana Menteri selepas meninjau kawasan banjir di Johor


Dalam pada itu beliau memaklumkan, kerajaan juga sudah mengarahkan syarikat berkaitan kerajaan (GLC) untuk turut membantu mangsa-mangsa banjir yang terjejas khususnya di negeri Johor.

“Saya telah hubungi semua GLC penting kerajaan persekutuan termasuk Tenaga Nasional Berhad (TNB) untuk turun menyelesaikan masalah bekalan elektrik di kawasan yang terjejas banjir.

“Yayasan Sime Darby juga akan menyediakan kit kesihatan kepada lebih 1,500 keluarga selain mereka turut membantu mengumpulkan dana RM20 juta tambahan untuk rakyat Johor,” tambahnya.

Selain itu katanya, beliau berpuas hati dengan pengurusan bencana di negeri itu dan turut meminta semua agensi terlibat membantu sehabis baik dalam mengurangkan beban mangsa-mangsa yang terjejas.