KUALA LUMPUR: Amanah Raya Berhad (AmanahRaya) mengumumkan pelantikan bekas Peguam Negara Tan Sri Idrus Harun sebagai Pengerusinya mulai hari ini.

AmanahRaya dalam kenyataan memaklumkan pihaknya percaya pengalaman luas dan kecemerlangan Idrus dalam bidang perundangan membolehkan beliau membawa syarikat penuh milik kerajaan itu ke peringkat lebih tinggi.

Kenyataan itu memaklumkan Idrus adalah pemegang Ijazah Sarjana Undang-Undang dengan kepujian dari Universiti Malaya dan memulakan kerjaya dalam bidang perundangan sebagai Penolong Penggubal Undang-Undang Parlimen di Jabatan Peguam Negara sebelum mengembangkan kerjayanya sebagai Penolong Kanan Pendaftar di Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur.

Berbekalkan pengalaman lebih 42 tahun dalam bidang perundangan, Idrus telah berkhidmat sebagai Timbalan Pendakwa Raya di beberapa jabatan antaranya Jabatan Kastam dan Eksais Diraja serta bahagian Pendakwaan di Jabatan Peguam Negara.

"Beliau pernah menggalas tanggungjawab sebagai Penasihat Undang-Undang Negeri Terengganu, Peguam Kanan Persekutuan di Suruhanjaya Pilihan Raya dan Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia serta penggubal undang-undang Parlimen," menurut AmanahRaya.

Menurut kenyataan itu, Idrus juga dilantik sebagai Peguam Cara Negara pada April 2006 dan menyandang jawatan Hakim Mahkamah Rayuan pada September 2014 selain Hakim Mahkamah Persekutuan pada November 2018.

Pada Mac 2020, Idrus dilantik sebagai Peguam Negara dan berkhidmat sehingga persaraan beliau pada bulan lepas.

-- BERNAMA