KUALA LUMPUR: Bekas pemain skuasy kebangsaan, Muhd Asyraf Azan memerlukan bantuan kewangan selepas dilanda kecederaan pada Kejohanan Skuasy Terbuka Austin Selatan 2021 di Texas, bulan lalu.

Pemain berusia 33 tahun itu telah terputar lututnya semasa perlawanan separuh akhir menentang Timothy Brownell dari Amerika Syarikat (AS), yang mengakibatkan ligamen krusiat anterior (ACL) terkoyak (ACL) dan ligamen kolateral medial separa koyak (MCL) dan meniskus.

Ia adalah kali ketiga bekas pemain ranking ke-53 dunia itu mengalami kecederaan di lutut kirinya.

Yang pertama adalah dua hari sebelum Kejohanan Kebangsaan pada Oktober 2020, diikuti satu lagi insiden malang pada Februari tahun ini semasa latihan di Kelab Skuasy Piramid di Tuckahoe, New York.

Muhd Asyraf, yang kini berpangkalan di AS berkata, selepas berunding dengan Persatuan Radiologi Austin, Texas, beliau merancang untuk menjalani pembedahan pada Isnin ini (7 Jun).

"Kecederaan itu berlaku apabila saya baru sahaja memulakan kembali permainan saya pada tahap tinggi, setelah banyak berlatih beberapa bulan terakhir. Selepas MRI (pengimejan resonans magnetik) dan diagnostik, Dr John P Rodriguez, pakar bedah yang merawat banyak atlet Olimpik, berkata saya boleh kembali ke gelanggang selepas enam bulan.

"Saya memerlukan sekitar AS$10,000 (kira-kira RM41,000). Kos untuk pembedahan adalah sekitar AS$9,000 manakala AS$1,000 lagi adalah untuk kos tambahan. Jadi kawan saya Haidar Jafry mencipta halaman GoFundMe secara spontan untuk saya mengumpul dana," katanya kepada Bernama.

Beliau berkata setakat ini US$3,215 (kira-kira RM13,000) telah berjaya dikumpulkan melalui halaman GoFundMe dan sumbangan ke akaun Maybanknya.

Bantuan boleh disalurkan melalui https://gofund.me/c6a55801 atau akaun Maybanknya (164847016599 - Muhammad Asyraf Azan).

Muhd Asyraf, yang mula bermain skuasy sejak berumur sembilan tahun, telah memenangi beberapa gelaran Jelajah Persatuan Skuasy Profesional (PSA) termasuk Siri NSC 2009 dan 2012 serta Kejohanan Skuasy Kansai Pro 2012 di Jepun. - BERNAMA