KUALA LUMPUR: Majikan perlu menawarkan gaji yang setimpal dengan kemahiran serta pendidikan graduan berkemahiran tinggi bagi mengelakkan bakat tempatan berhijrah ke luar negara.

Menteri Sumber Manusia, V Sivakumar berkata, gaji minimum yang ditetapkan kerajaan pada ketika ini bukanlah muktamad, sebaliknya ia boleh ditentukan menerusi pasaran semasa.

"Kalau kita tidak menaikkan gaji pekerja-pekerja, maka kita akan kehilangan pekerja mahir terutamanya, kerana mereka akan meninggalkan negara untuk mencari kerja lain.

"Perkara ini secara tidak langsung akan memberi tekanan kepada majikan untuk menaikkan gaji pada masa akan datang," katanya pada sidang media selepas pembentangan Belanjawan 2023 di sini, pada Jumaat.

Mengulas lanjut Sivakumar memberitahu, kerajaan melalui TalentCorp Malaysia juga ketika ini sedang berusaha menarik semula bakat tempatan untuk berkhidmat semula di negara ini.

"TalentCorp sedang berusaha membawa pulang pekerja atau pakar yang bekerja di negara lain. Jumlahnya agak besar.

“Kami juga sedang mencari kaedah atau mekanisme yang terbaik untuk memastikan bukan sahaja kita membawa mereka yang keluar masuk semula ke negara kita,” ujarnya.