MELAKA: Hikmah di sebalik mengantung bendera putih berikutan keadaan yang mendesak, akhirnya memberi sinar baharu kepada keluarga Syed Sidiq Abudin Syed Abdul Aziz, 42.

Dia dan isteri Erala Ismail, 45, bersama tiga anaknya sebelum ini, terpaksa hidup berhimpit kerana hanya mampu menyewa sebuah bilik di Jalan Munshi Abdullah, dengan kadar RM350 sebulan.

Katanya dia tidak menyangka tindakannya menggantung bendera putih pada Selasa lepas di luar tempat tinggal mereka, mendapat perhatian ramai pihak termasuk kerajaan negeri, Ahli Parlimen, pertubuhan bukan kerajaan (NGO) dan orang perseorangan.

"Alhamdulillah rasa sangat bersyukur kerana bantuan tidak putus-putus selepas itu, dan kami turut diberi bantuan rumah sewa dua bilik di Rumah Pangsa Kampung Padang, di bawah Lembaga Perumahan Melaka (LPM).

"Pastinya ia memberi satu kegembiraan yang bermakna seperti Allah makbulkan doa kami, dan kelegaan kerana tidak perlu lagi bimbang dengan keselamatan anak-anak di rumah baharu, yang lebih selesa dan luas," katanya dilaporkan Bernama di sini hari ini.

BACA: #BenderaPutih: Talian hayat terakhir buat lima beranak selepas enam bulan ikat perut

BACA: PEMULIH: Golongan miskin tegar, B40, M40 dapat Bantuan Khas COVID-19 bermula Ogos - PM

Syed Sidiq berkata, dengan menjalani kehidupan baharu bersama keluarganya di kediaman itu, turut menyuntik semangatnya untuk mencari kerja baharu, selepas diberhentikan sebagai pembantu kedai di sebuah medan selera sejak enam bulan lalu.

"Saya mahu ubah kehidupan agar lebih baik, dan berikan keselesaan kepada isteri dan anak-anak, supaya mereka tidak lagi merasa kesusahan," katanya.

Sebelum ini tular di laman sosial, tindakan suami isteri itu menggantung bendera putih di luar tingkap bilik yang mendedahkan kesusahan lima beranak, yang mendiami sebuah bilik kecil.

Disebabkan terdesak dan terputus bekalan makanan, mereka akhirnya tekad dengan tindakan tersebut selepas melihat kempen itu di laman Facebook, kerana mengenang anak-anak yang terpaksa menahan kelaparan.

BACA: PEMULIH: Bantuan Bakul Makanan, dana RM300,000 kepada Ahli Parlimen diagih hari ini

BACA SEMUA BERKAITAN PEMULIH DI SINI 

Tan Sri Muhyiddin Yassin sebelum ini mengumumkan, kerajaan akan memberi Bantuan Khas COVID-19 (BKC) kepada isi rumah kategori miskin tegar, B40 dan M40 termasuk golongan bujang bermula Ogos.

Menurut Perdana Menteri, bantuan itu bakal memanfaatkan lebih 11 juta isi rumah dan individu warga emas serta bujang dengan peruntukan sebanyak RM4.6 bilion.

Sejumlah RM300,000 juga diberikan kepada semua Ahli Parlimen bagi program Bantuan Bakul Makanan seperti yang diumumkan dalam Pakej Perlindungan Rakyat dan Pemulihan Ekonomi (PEMULIH) mula disalurkan pada 1 Julai.

Pejabat Perdana Menteri dalam satu kenyataan berhubung perkara ini memaklumkan peruntukan itu turut diberikan kepada Ahli Parlimen pembangkang.