Pelakon drama, Benjy atau Khaeryll Benjamin Ibrahim dilepas dan dibebaskan Mahkamah Majistret Muar hari ini atas tuduhan memiliki syabu, Mac tahun lalu.

Majistret Muhammad Hidayat Wahab memutuskan demikian susulan pihak pendakwaraya gagal membuktikan syabu seberat 28.99 gram yang ditemui di dalam sebuah beg di bawah tempat duduk pemandu adalah miliknya.

Benjy, 38, ditahan bersama rakannya, Raja Shariff Hidayatullah Raja Shariffuddin, 29, dalam satu sekatan jalan raya pada 1.40 pagi berhampiran stesen minyak di Jalan Muar-Pagoh, pada 27 Mac 2015.

Bagaimanapun, rakannya yang juga tertuduh pertama Raja Shariff Hidayatullah diarahkan membela diri pada 3 dan 5 Mei ini.

Kedua-dua tertuduh didakwa mengikut seksyen 12(2) Akta Dadah Berbahaya 1952 yang boleh dijatuhkan hukuman mengikut seksyen 39a(1) akta sama bersama seksyen 34 Kanun Keseksaan yang memperuntukkan hukuman penjara maksima lima tahun dan sebat tidak melebihi sembilan sebatan.

Benjy diwakili peguambela, Farhan rRad manakala rakannya Raja Shariff Hidayatullah diwakili Mohd Faiz Iskandar Hamzah dan Khalid Yusoff dan prosiding dikendalikan timbalan pendakwaraya Azfahanim Rajaluddin.