SHAH ALAM: Inisiatif kerajaan negeri menerusi program Bantuan Kehidupan Sejahtera Selangor (BINGKAS) memberi makna yang cukup besar kepada seorang pekerja pembersihan di bandar raya ini dalam menjalani kehidupan bersama dua anaknya.

Kamsiah Mat Ali, 56, berkata bantuan RM300 sebulan yang diterima sejak tahun lepas itu telah memberi banyak kelegaan kepadanya iaitu bukan sahaja untuk membeli barangan keperluan malah membantu pembelajaran anak-anaknya.

"Gaji saya hanya RM350 sebulan. Kadang-kadang ada hari nak sediakan makanan pun tidak mampu. Itu tidak termasuk nak beli barangan keperluan lain lagi.

"Sekarang dah dapat BINGKAS ini, saya bukan sahaja dapat beli keperluan harian tetapi turut menampung perbelanjaan keperluan pembelajaran dua anak saya yang sedang melanjutkan pengajian di institusi pengajian tinggi dan sekolah menengah," kata ibu tunggal itu kepada Bernama.

Kamsiah merupakan antara kira-kira 27,000 penerima BINGKAS yang terdiri daripada ketua keluarga berpendapatan bawah RM3,000 sebulan.

Sementara itu, Pengerusi Jawatankuasa Tetap Pembangunan Sosio Ekonomi, Kebajikan Masyarakat dan Pemberdayaan Pekerja negeri V. Ganabatirau berkata kerajaan Selangor menyasarkan sebanyak 30,000 keluarga di Selangor akan menerima manfaat BINGKAS dengan peruntukan RM108 juta tahun ini.

Ganabatirau berkata inisiatif yang dilancarkan 1 Julai 2022 itu adalah penaiktarafan dan penjenamaan semula Program Kasih Ibu Smart Selangor (KISS) dan KISS Ibu Tunggal (KISS-IT) yang diperluas capaiannya menerusi Bingkas.

"Melalui penambahbaikan itu, kerajaan negeri telah meningkatkan kadar pemberian daripada RM200 kepada RM300 setiap bulan menerusi aplikasi e-dompet Wavpay, di samping meningkatkan kuota keseluruhan bagi penerima daripada 25,000 penerima kepada 30,000 penerima," katanya.

Dalam pada itu, katanya seramai 3,256 peserta di seluruh Selangor menerima bantuan alatan perniagaan menerusi program Bantuan Blueprint Pembasmian Kemiskinan sejak 2016 hingga Jun tahun ini, melibatkan dana berjumlah RM13.598 juta.

Ganabatirau berkata program bermatlamat menaik taraf kehidupan golongan B40 itu meliputi lima skop perusahaan iaitu jahitan, perniagaan makanan, perniagaan runcit, pengasuh kanak-kanak dan kraftangan.

"Antara peralatan atau mesin yang dipohon oleh penerima bantuan dan diluluskan oleh jawatankuasa pemilihan adalah seperti mesin pengadun tepung, ketuhar, peti sejuk beku, mesin jahit dan gerai bergerak," katanya.

Tambah beliau usahawan terlibat akan terus dipantau dan dibimbing serta dirujuk kepada jawatankuasa berkaitan bagi memastikan perniagaannya mampu berkembang maju.

-- BERNAMA