Barisan Nasional (BN) akan memastikan kebebasan beragama di negara ini akan terus terpelihara, kata Timbalan Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin.

Muhyiddin berkata walaupun Islam adalah agama rasmi di Malaysia, namun penduduk di negara ini boleh menganut agama masing-masing dengan bebas malah tiada halangan untuk mereka berbuat demikian.

Justeru, katanya, bagi memastikan keamanan dan keharmonian yang dibina terus berkekalan, rakyat berbilang kaum, budaya dan agama di negara ini perlu hidup saling hormat menghormati.

"Ini adalah perkara yang saya sebutkan tadi sudah terjamin, di dalam perlembangaan negara kita dan selagi kerajaan BN berkuasa, kita akan pastikan bahawa kebebasan agama ini akan terus terpelihara.

"Kita nak jaga supaya masing-masing boleh hormati agama lain," katanya ketika berucap pada majlis ramah mesra bersama masyarakat Siam di kampung Teluk Wang di Permatang Pauh, hari ini.

Tambahnya lagi, semua pihak perlu prihatin dan tidak bersikap buruk sangka kepada agama lain kerana jika ia tidak dikawal, dibimbangi akan mencetuskan konflik agama dan kaum.

Pada majlis itu, Muhyiddin mengumumkan peruntukan RM30,000 kepada sekolah bahasa Siam di kampung Teluk Wang.

Terdahulu ketibaan Muhyiddin disambut pemangku sami Wat Rajapohong, Phrak Khun Chanthal Shmmarak Khun bersama hampir 200 masyarakat Siam kawasan tersebut.

Hadir sama pada majlis itu calon BN, Suhaimi Sabudin yang turut beramah mesra dengan pengundi berketurunan Siam di kawasan itu.