YAN: Lima lokasi dikenal pasti berisiko terjadinya kepala air di negeri Kedah yang perlu dielakkan pengunjung berada di lokasi terbabit ketika hujan lebat.

Pengarah Bomba dan Penyelamat Malaysia (JBPM) Kedah, Penolong Kanan Pesuruhjaya Bomba Sayani Saidon berkata, lima lokasi terbabit ialah Bukit Wang di Jitra, Surau Batu di Sintok, Gunung Jerai / Titi Hayun di Yan, Sungai Sedim di Kulim dan air Terjun Temurun di Langkawi.

Menurut beliau, selain daripada lima lokasi itu, JBPM turut meletakkan 13 lokasi lagi di bawah langkah berjaga-jaga yang berpotensi berlaku kejadian seumpamanya.

Lokasi-lokasi terbabit ialah air terjun di Junjung di Kulim, Pusat Rekreasi Tupah di Merbok Sungai Petani, Air Terjun Batu Hampar di Yan, Air Terjun Temurun, Jalan Datai di Langkawi, Hutan Lipur Lubuk Semilang di Langkawi.

Turut disenaraikan ialah Hutan Lipur Puncak Janing di Kuala Nerang, Air Terjun Telaga Tujuh di Langkawi, Air Terjun Ulu Paip di Kulim, Air Terjun Bukit Hijau di Baling, Air Terjun Lata Bayu di Baling, Air Terjun Lata Mengkuang di Sik, Perangin di Sik, Tasik Beris di Sik, Sungai Kulim dan Sungai Ketil di Baling dan Sungai Empangan Pedu di Kuala Nerang.

Selain itu, katanya, Sungai Lata Celak, Iboi di Kupang juga antara lokasi berisiko susulan kejadian kepala air yang berlaku pada 4 Julai lalu yang mengorbankan tiga nyawa.

Sehubungan itu, Sayani mengingatkan orang ramai yang ingin melakukan aktiviti riadah di kawasan peranginan ini supaya mengambil langkah keselamatan segera meninggalkan lokasi itu sekiranya berlaku hujan lebat.

“Petanda sebelum kejadian kepala air berlaku adalah warna air bertukar coklat dan keruh selain aliran sungai membawa ranting dan sampah sarap,” katanya.

Sayani berkata demikian ketika merasmikan Majlis Pelancaran Kempen Kesedaran Keselamatan Kebakaran dan Pelancaran Pasukan Bomba Komuniti Peringkat Zon 2 JBPM Negeri Kedah 2022 di Pantai Murni, di sini hari ini.

Sebanyak 10 pasukan Bomba Komuniti Zon 2 ditubuhkan membabitkan daerah Kuala Muda dan Yan bertujuan untuk membantu anggota Balai Bomba dan Penyelamat (BBP).

“Pasukan Bomba Komuniti ini bertindak menjaga keselamatan penduduk selain menyalurkan maklumat kepada pihak bomba sekiranya berlaku ancaman banjir kilat atau banjir lumpur yang berlaku di Yan tahun lalu serta Baling, Julai lalu,” ujarnya.

Menurut Sayani, sehingga kini terdapat sebanyak 61 pasukan iaitu seramai 893 anggota di Bomba Komuniti di Kedah.