KUALA LUMPUR: Kejayaan kumpulan pertama vaksin COVID-19 Pfizer-BioNTech tiba di tanah air menaiki pesawat Malaysia Airlines (MH604) di Lapangan Terbang Antarabangsa Kuala Lumpur (KLIA) pada Ahad memberi sinar buat rakyat Malaysia selepas lebih setahun berperang dengan pandemik itu.

Di sebalik kejayaan itu, pelbagai cabaran terpaksa dilalui oleh pasukan yang terlibat dalam operasi itu termasuk penyedia perkhidmatan penghantaran antarabangsa, DHL Express. 

Menurut Ketua Pegawai Eksekutif DHL Express Asia Pasifik, Ken Lee, proses penghantaran itu dilakukan dengan kerjasama anak syarikat kargo Malaysia Aviation Group, MABkargo Sdn Bhd (MASkargo).

"Salah satu cabaran utama yang dihadapi dalam pengiriman vaksin COVID-19 adalah syarat suhu vaksin yang ketat. Vaksin itu dihantar dalam pembungkusan pengirim haba yang direka khas oleh pengeluar.

"Setiap kotak vaksin diletakkan ais kering untuk mengekalkan suhu, memungkinkan penggunaannya di lokasi yang tidak memiliki infrastruktur fizikal untuk mengekalkan suhu yang diperlukan," kata beliau dalam kenyataan yang diedarkan.

[LAPORAN PENUH VAKSIN COVID-19 DI SINI]

Setiap kotak vaksin juga, jelas beliau, turut dilengkapi dengan penjejak suhu teknologi Sistem Kedudukan Sejagat (GPS) yang canggih untuk pemantauan sepanjang penerbangan.

Dalam pada itu, Ken Lee berkata, DHL Express di rangkaian seluruh dunia sentiasa bekerja dalam satu pasukan bagi menyampaikan peralatan perlindungan diri, keperluan perubatan dan harian termasuk pengiriman vaksin COVID-19.

"Sejak tahun lalu, pasukan kami di seluruh dunia benar-benar mewujudkan semangat satu pasukan bersama-sama untuk menyampaikan peralatan pelindung diri, keperluan perubatan dan keperluan harian kepada masyarakat yang memerlukan.

"DHL Express kini meningkatkan tujuan kami menghubungkan masyarakat dan memperbaiki kehidupan dengan penyampaian vaksin COVID-19 ke negara-negara termasuk penghantaran pertama ke Timur Tengah dan sekarang ke Malaysia," jelasnya lagi.

Tambahnya lagi, DHL Medical Express memiliki kelengkapan yang mematuhi syarat, kualiti, keselamatan, kepantasan dan kebolehpercayaan untuk mengangkut dan menyampaikan vaksin ke seluruh dunia.

Sementara itu, Pengarah Urusan DHL Express Malaysia dan Brunei, Julian Neo pula berkata, menerusi penghantaran kumpulan pertama vaksin COVID-19 ke Malaysia memberi harapan untuk tahun 2021 yang baik.

"Mengatur penyaluran kepada banyak pihak dalam waktu yang singkat adalah operasi yang sangat kompleks, tetapi kami telah bersiap sedia dan berbangga dapat membantu.

"Sejak bermulanya wabak ini, DHL Express telah memanfaatkan pengalaman dan kepakaran kami yang luas untuk membantu mengekalkan integriti rantaian bekalan penjagaan kesihatan, memastikan bekalan penting dan peralatan perlindungan menjangkau komuniti dan pihak berkepentingan perubatan yang memerlukan," katanya lagi.

Semua berita vaksin COVID-19