Sebagai anggota barisan hadapan yang mengikuti rapat perkembangan MH370, golongan pengamal media terpaksa berdepan dengan pelbagai cabaran untuk mendapatkan berita yang sahih dan tepat.

Selain tuntutan kerja membabitkan tekanan mental dan fizikal, ada juga yang berdepan dengan pergolakan emosi semasa membuat liputan kehilangan MH370.

Kata wartawan veteran M. Krishnamoorthy ketika diwawancara Astro AWANI, peranan media tidak harus dipandang mudah.

Krishnamoorthy turut menekankan pentingnya pengurusan saluran komunikasi terutamanya dalam menyampaikan sesuatu mesej kritikal.



Ikuti juga pengalaman penyampai TV Al-Hijrah, Khairil Amri dan wartawan Bernama TV Siti Zanariah Norzin dalam membuat liputan tragedi MH370.



Pada 8 Mac tahun lalu, pesawat MH370 Boeing 777-200ER yang membawa 239 penumpang, kebanyakannya daripada China, dan anak kapal, dijadualkan mendarat di Beijing pada pukul 6:30 pagi. Ia dipercayai telah berakhir di Lautan Hindi.

Jabatan Penerbangan Awam pada 29 Jan mengumumkan penerbangan MH370 secara rasmi diisytiharkan sebagai satu kemalangan di bawah peraturan penerbangan antarabangsa, dan bahawa semua 239 penumpang dan anak kapal telah dianggap telah kehilangan nyawa mereka.