KUALA LUMPUR: Kerajaan bersedia mempertimbangkan cadangan bagi menaikkan harga lantai getah sekerap kepada RM3 sekilogram berbanding RM2.70. 

Timbalan Perdana Menteri Datuk Seri Fadillah Yusof berkata perkara itu akan dibawa kepada Kementerian Kewangan (MoF) untuk dipertimbangkan selain bagi melihat kemampuan kerajaan untuk melaksanakannya. 

Beliau yang juga Menteri Perladangan dan Komoditi, berkata ketika ini pekebun-pekebun kecil di seluruh negara memohon agar harga lantai getah sekerap dapat dinaikkan kepada RM3 susulan kenaikan harga input perladangan dan sebagainya. 

“Alasan untuk menaikkan harga getah sekerap itu adalah disebabkan harga input perladangan ketika ini semakin naik terutamanya baja. 

“Dari situ, pekebun-pekebun kecil ini melihat bahawa untuk mendapat balik pulangan modal, harga lantai bahan mentah itu perlu dinaikkan pada RM3. 

“Oleh itu saya akan bawa perkara ini kepada peringkat Kabinet dan mencadangkan kepada Kementerian Kewangan untuk melihat sama ada ia boleh dipertimbangkan atau tidak, berdasarkan kepada kemampuan sedia ada kerajaan,” katanya. 

Beliau berkata demikian kepada pemberita pada sidang media selepas melancarkan Program Trek Komoditi di sini pada Sabtu. 

Pada majlis berkenaan, Fadillah turut menyempurnakan sesi ‘ flag-off’ atau pelepasan di lokasi Pokok Getah Pertama Malaya, di Jalan Tun Razak, di sini sebagai gimik perasmian program. 

Pada Pembentangan Belanjawan 2023 Februari lalu, Perdana Menteri yang juga Menteri Kewangan, Datuk Seri Anwar Ibrahim mengumumkan harga lantai getah RM2.70 sekilogram berbanding RM2.50 sebelumnya. 

Mengulas tentang program, Fadillah berkata Trek Komoditi dilaksanakan sebagai medium turun padang kementerian untuk mendekati pekebun kecil dan pemain industri komoditi. 

"Ini adalah peluang kita berjumpa dengan pihak kerajaan negeri di mana kita boleh bertukar pandangan serta mendapatkan maklum balas daripada keseluruhan rantaian komuniti daripada pihak kerajaan, sama ada di peringkat negeri mahupun di daerah," jelasnya. 

Bermula dengan siri pertama di Zon Utara Semenanjung pada 10 hingga 12 Jun, program berkenaan dijangka akan diteruskan ke wilayah Sabah dan Sarawak pada Julai serta Ogos tahun ini.