Setiap kali menjelang detik 31 Ogos, kelibatnya pasti jadi buah mulut masyarakat di sini. Disebabkan keunikannya dia diberi jolokan Si Lelaki Bendera.

Iskandar Salus, seorang lelaki biasa yang punya semangat patriotisme yang luar biasa. Dia mempamerkan semangat cintanya pada negara dengan caranya tersendiri.

Iskandar yang juga peniaga gerai makanan tidak canggung mengenakan pakaian bertemakan Jalur Gemilang dan bendera Sarawak ketika berniaga.

Bukan itu sahaja, motosikalnya turut dihiasi dengan puluhan bendera.

"Minat ini bermula sejak saya menyertai pertandingan pada 2016.

"Saya amat bersemangat menghias motosikal saya dengan tema merdeka dan patriotisme," jelas anak jati Kampung Masjid Lama ini.

Tambahnya, bukan pujian dan ganjaran yang diharapkan, tapi apa yang dilakukan ini semata-mata kerana rasa cinta yang mendalam kepada tanah air.

Baginya biar apapun tanggapan orang ramai, yang penting cintanya terhadap negara tidak pernah luntur.

"Ada orang cakap saya macam orang gila.

"Tapi saya tidak peduli kerana apa yang saya lakukan adalah sebahagian daripada perjuangan dan saya tetap teruskan," ujarnya.

Ternyata usaha Iskandar tidak sia-sia apabila pernah beberapa kali memenangi pelbagai pertandingan bertemakan patriotisme anjuran pelbagai pertubuhan dan agensi kerajaan di Sarawak.