KOTA KINABALU: Daerah Beluran kini satu-satunya zon hijau COVID-19 di Sabah, kata Menteri Kerajaan Tempatan dan Perumahan negeri, Datuk Seri Masidi Manjun.

Beliau berkata, Tongod yang sebelum ini zon hijau kini bertukar kepada zon kuning susulan pertambahan lima kes positif COVID-19 direkodkan di daerah itu.

"Pengurangan zon hijau serta perubahan angka (jangkitan COVID-19) bagi daerah bukan zon hijau memberi tanda terdapat kebarangkalian berlakunya aktiviti ketidakpatuhan prosedur operasi standard (SOP)," katanya di sini, hari ini.

Sementara itu, beliau berkata, jumlah kes positif COVID-19 di Sabah menunjukkan penurunan sebanyak 118 kes, daripada 350 kes semalam, kepada 232 kes hari ini.

Bagaimanapun, tiga kes kematian telah direkodkan di Tawau, katanya.

"Penurunan yang agak ketara terjadi disebabkan berlakunya jangkitan kelompok yang besar dalam satu-satu masa, kemudiannya dikawal dan hanya menjangkiti kelompok tersebut tanpa sempat menyebar kepada komuniti," katanya.

Masidi yang merupakan jurucakap COVID-19 bagi negeri ini berkata, terdapat dua kluster tempat kerja dikesan, iaitu Kluster Lot Sembilan dan Kluster Jalan Wisma.

Kluster Lot Sembilan yang melibatkan daerah Beaufort dan Kuala Penyu telah mencatatkan jumlah kumulatif 24 kes COVID-19, sementara Kluster Jalan Wisma yang dikesan di sini, mencatatkan tujuh kes kumulatif.

Sementara itu, Sabah kini membenarkan fasiliti di hospital kerajaan dan swasta seperti kedai runcit, kedai serbaneka dan kantin (bungkus sahaja) untuk beroperasi 24 jam berkuat kuasa serta merta.