KUALA LUMPUR: Nasihat yang dikeluarkan Pusat Kawalan dan Pencegahan Penyakit (CDC) Amerika Syarikat (AS) supaya rakyat negara itu tidak melakukan perjalanan ke Malaysia bukan perkara luar biasa.

Presiden Persatuan Pakar Perubatan Kesihatan Awam Malaysia Datuk Dr Zainal Ariffin Omar berkata, CDC AS pada masa yang sama juga mengeluarkan nasihat yang sama untuk kebanyakan negara Eropah dan Canada.

“Nasihat perjalanan dikeluarkan disebabkan kes-kes yang tinggi di negara tersebut. Apa signifikannya kepada negara kita?

"Sebenarnya, ia tidak membawa begitu banyak kesan kerana sekarang ini, negara kita mengamalkan satu kawalan yang ketat untuk kemasukan dan keluaran daripada luar negara, terutamanya dengan negara-negara yang mempunyai kes-kes tinggi.

“Jadi kita tidak perlu risau sangat sama ada rakyat Amerika akan datang ke negara kita atau tidak,” kata Dr Zainal dalam temu bual bersama Buletin AWANI pada Jumaat.


Mengulas lanjut, beliau berkata kerajaan perlu lihat status di negara jiran dan melihat cara lain untuk membendung penularan kes COVID-19 yang meningkat secara mendadak.

“CDC merupakan rujukan atau penanda aras yang memberikan nasihat perjalanan.

“Jadi, kerajaan perlu lihat apa status negara jiran seperti Thailand dan Singapura dan lihat apa yang boleh dilakukan lagi untuk mengurangkan kes negara ini.

“Dengan cara itu, status ‘paras empat’ itu boleh dikurangkan ke paras ketiga dan ke bawah,” ujarnya.

Pada Khamis, CDC AS menasihatkan rakyat negara itu supaya tidak melakukan perjalanan ke Malaysia.

Langkah itu dilakukan setelah menilai situasi pandemik COVID-19 di negara ini yang dicatatkan berada pada 'paras empat' yang menandakan kadar penularannya di peringkat tertinggi.

CDC turut menegaskan, sekiranya ada rakyat negara itu terpaksa melakukan perjalanan ke Malaysia, mereka disaran untuk mendapatkan vaksin lengkap COVID-19 sebelum melakukan perjalanan.