KUALA LUMPUR: Penglibatan wakil dari Sabah dan Sarawak dalam Majlis Pemulihan Negara (MPN) dapat menjadikannya lebih inklusif dan dinamik.

Kata Menteri Penyelaras Pelan Pemulihan Negara, Tengku Datuk Seri Zafrul Tengku Abdul Aziz, mereka akan membawa pandangan dari sudut yang berbeza untuk melengkapi hasrat menyeluruh pelan tersebut.

Menurutnya, Ketua Menteri Sabah dan Sarawak telah pun dirujuk untuk menamakan wakil-wakil yang difikirkan layak dan sesuai untuk menyertai MPN.

“Kita tahu setiap negeri dan sektor semuanya ada fokus serta masalah masing-masing, jadi ini merupakan satu kerjasama yang dinamik dan kita nak berpandangan ke hadapan.

“Setiap pandangan terutamanya daripada Sabah dan Sarawak akan memberi sudut pandang yang berbeza dan menyumbang kepada keputusan ini dengan lebih menyeluruh,” jelasnya.

Beliau juga memaklumkan perkembangan di mana parti-parti pembangkang iaitu daripada Pakatan Harapan, Warisan dan Pejuang juga telah dijemput dan kini masih menantikan jawapan balas daripada mereka.

MPN yang dipengerusikan Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin disertai oleh wakil-wakil dan pakar dari pelbagai sektor, industri dan pertubuhan bukan kerajaan (NGO) untuk berkongsi pengalaman dan idea berteraskan pendekatan ‘whole of nation’.

Antara mereka yang menyertai majlis tersebut adalah Prof Datuk Dr Adeeba Kamarulzaman, Tan Sri Anthony Fernandes, Tan Sri Nor Mohamed Yakcop, Datuk Dr Hartini Zainuddin, Dr Sivakumar Thurairajasingam, Tan Sri Datuk Azman Mokhtar, Datuk Dr Habibah Abdul Rahim, Datuk Michael Kang dan Datuk Seri Wong Chun Wai.


Penglibatan wakil Sabah & Sarawak akan jadikan MPN lebih inklusif - Tengku Zafrul