KUALA LUMPUR: Pertubuhan Perindustrian Makanan dan Minuman Negeri Pahang (PMNP) meminta kerajaan supaya membenarnya dine-in atau makan di restoran dan kedai-kedai termasuk restoran dalam hotel dengan mengehadkan dua pelanggan bagi setiap meja.

Pengerusi PMNP, Datuk Seri Zuhairi Ab Kadir berkata, langkah mengehadkan dua pelanggan itu pernah dilaksanakan sebelum ini.

"Tidak membenarkan dine-in menyebabkan banyak perniagaan yang akan tutup dan lebih ramai rakyat di negeri ini hilang pekerjaan dan pendapatan," kata Zuhairi.

Menurutnya pengusaha industri makanan dan minuman (F&B) kecewa apabila tindakan 'total lockdown' dilihat tidak menyeluruh.

"Namun kalau cakap dine-in itu tidak boleh, dua orang semeja tidak boleh, tetapi sektor kilang boleh, sektor pembinaan boleh, pasar raya boleh, pengangkutan awam boleh jalan," katanya dalam kenyataan di sini pada Khamis.

Zuhairi turut mempertikai tindakan penguatkuasaan terhadap larangan dine-in ketika sektor-sektor lain masih dibuka semasa tempoh Perintah Kawalan Pergerakan (PKP).

Jelasnya, tindakan terhadap industri F&B itu boleh menjejaskan aliran tunai serta kebajikan pekerja.

PMNP dalam pada itu menurutnya akan menyediakan perkhidmatan guaman kepada pengusaha kilang, premis atau kedai berhubung rantaian bekalan makanan yang pernah dikompaun kerana melanggar prosedur operasi standard (SOP) COVID-19.