Kerajaan DAP Pulau Pinang dilihat angkuh apabila menetapkan 'Bersih, Cekap dan Amanah' sebagai tema Hari Kebangsaan 2015.

Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Telok Air Tawar, Datuk Jahara Hamid, berkata perbezaan tema dengan sambutan peringkat Persekutuan membuktikan DAP Pulau Pinang sengaja mahu menyemai agenda politik pembangkang kepada rakyat negeri itu.

"Walaupun DAP Pulau Pinang menafikannya, saya lihat tindakan mereka jelas mempolitikkan sambutan Hari Kebangsaan dan pada masa sama menanam ideologi politik songsang kepada rakyat.

"Saya percaya kerajaan negeri Pulau Pinang cuba menunjuk-nunjuk kuasa mereka. Tolonglah, saya minta rakyat negeri ini usah terpedaya dengan kecetekan dakyah politik Pakatan Rakyat, "katanya ketika dihubungi Astro AWANI.

Sebelum ini, Timbalan Ketua Menteri II Pulau Pinang Dr. P.Ramasamy dilaporkan berkata tema sambutan Hari Kebangsaan 2015 peringkat negeri ditentukan oleh kerajaan DAP Pulau Pinang.

Beliau berkata, tidak menjadi satu kesalahan menggunakan tema itu memandangkan ia telah digunakan sebelum ini oleh bekas Perdana Menteri, Tun Dr Mahathir Mohamad.

Dalam pada itu, Jahara memuji tindakan Jabatan Pelajaran Negeri Pulau Pinang yang mengarahkan semua sekolah untuk tidak menyertai sambutan Hari Kebangsaan anjuran kerajaan negeri sehingga arahan lain dikeluarkan.

"Saya puji tindakan jabatan pelajaran yang melarang sekolah sertai sambutan kebangsaan anjuran kerajaan negeri kerana kita tidak mahu elemen negatif ditanam kepada para pelajar.

"Nilai semula fahaman yang diketengahkan pihak Pakatan Rakyat yang berterusan cuba diserapkan ke dalam pemikiran rakyat, bukan sahaja masyarakat dewasa, mereka kini mahu menanam elemen itu di fikiran murid-murid sekolah juga," ujarnya.

Pada Khamis, satu pekeliling dikeluarkan melarang semua sekolah di bawah kementerian pendidikan di negeri itu terlibat dalam sambutan Hari Kebangsaan 2015 anjuran kerajaan DAP Pulau Pinang.

Pengarah Pendidikan Negeri Pulau Pinang, Datuk Osman Hussain berkata, pihaknya terpaksa mengeluarkan surat itu kerana kerajaan DAP Pulau Pinang menggunakan tema sambutan Hari Kebangsaan 2015 yang berbeza dengan kerajaan Persekutuan.

Sebelum ini, Ahli Parlimen Kepala Batas, Datuk Seri Reezal Merican Naina Merican melahirkan rasa kecewa apabila kerajaan negeri cuba menolak permohonan kerajaan pusat mengadakan sambutan Maulidur Rasul 2014 di Masjid Negeri Pulau Pinang.