KUALA LUMPUR:BEKAS Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak hari ini mencabar Menteri Kewangan Tengku Datuk Seri Mohd Zafrul Tengku Abdul Aziz untuk menamakan satu negara yang menggantung Parlimen atas alasan COVID-19.

Dalam catatan terbaharu di Facebooknya, Ahli Parlimen Pekan itu berkata jika benar penggantungan Parlimen dapat mengukuhkan ekonomi, seperti didakwa Tengku Zafrul, amat rugi jika negara lain tidak mengikuti langkah Malaysia.

Beliau berkata hujah Menteri Kewangan yang menyamakan langkah Malaysia dengan 80 negara lain tidak tepat.

“Darurat bagi negara-negara lain bermaksud kuasa diberi kepada kerajaan untuk lakukan lockdown sebab mereka tidak ada akta-akta seperti kita yang boleh lockdown tanpa darurat.

"Parlimen mereka tak pernah gantung. Hanya Malaysia satu-satunya negara dalam dunia gunakan alasan COVID untuk gantung Parlimen.

"Senang sahaja, Tengku Zafrul. Namakan satu negara lain dalam dunia yang gantung Parlimen (bukan tunda sesi Parlimen) selama tujuh bulan,” cabar bekas Presiden UMNO itu lagi.

 
Sumber Facebook najibrazak


Tengku Zafrul pada 19 Januari mendakwa Malaysia merupakan antara 80 negara di dunia, atau hampir setengah daripada seluruh dunia, yang mengisytiharkan darurat bagi menangani pandemik COVID-19.

Namun, Tengku Zafrul juga menyatakan bahawa definisi darurat tentunya berbeza berdasarkan ciri-ciri tersendiri setiap negara.

“Seperti yang saya katakan, kesihatan awam adalah kunci untuk pemulihan ekonomi. Saya ingin jelaskan apa-apa keputusan dalam tempoh ini perlu mendapat persetujuan Yang di-Pertuan Agong atau orang yang dilantik Seri Paduka Baginda," katanya lagi.

Tengku Mohd Zafrul berkata demikian dalam satu taklimat khas mengenai Pakej Bantuan Perlindungan Ekonomi dan Rakyat Malaysia (Permai) bernilai RM15 bilion yang diumumkan Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin pada Isnin.

Sementara itu, tinjauan maya Astro AWANI di ruangan komen hantaran Najib mendapati, rata-rata natizen menempelak tindakan pemimpin yang tanpa henti mahu bermain politik ketika negara berada pada tahap genting.

Seorang pengguna akaun Facebook, Dila Fadzrey berkata, Malaysia merupakan satu-satunya negara yang menggantung Parlimen disebabkan oleh Menteri dan Ahli Parlimen yang kemaruk serta gila kuasa dengan mendesak Pilihan Raya Umum ke -15 (PRU-15) diadakan ketika kes COVID-19 menunjukan peningkatan mendadak.

"Orang tengah susah, frontliners rebah, tapi ada ahli politik sibuk 24 jam asyik bercakap pasal kuasa, kerusi dan meja. Biarlah satu dunia kenal perangai ahli politik Malaysia," katanya.

Turut meluahkan rasa kecewa, pengguna akaun media sosial itu, Shaidan Sirazi berkata, adalah lebih baik menggantung Parlimen bagi memberi laluan kepada Menteri untuk melakukan kerja tertentu.

"Baik gantung Parlimen, bagi Menteri buat kerja, ini tidak, asyik berebut jawatan dan gesa mahu PRU-15, Kami bosan," katanya.

Bagi pengguna akaun Facebook, Nasir Wahid pula menzahirkan rasa kesal dengan tindakan Najib yang lebih terarah kepada putar belit dan bukannya fakta yang bertepatan.

"Dulu saya sokong Najib tetapi, lama-kelamaan, saya tangok beliau lebih banyak 'spin' membuatkan saya jadi menyampah. 

"Kalau tidak mahu hilang pengundi, baik bagi cadangan yang dapat kurangkan kes COVID-19. Kenyataan beliau sekarang umpama mengajak rakyat benci (kepada) kerajaan," ujarnya.

BACA: Proklamasi Darurat bantu pemulihan ekonomi - Tengku Zafrul