Datuk Ramlan Ibrahim dilantik sebagai Ketua Setiausaha Kementerian Luar mulai 1 Jan, demikian diumumkan Ketua Setiausaha Negara Tan Sri Dr Ali Hamsa.

Ramlan, 59, yang sebelum ini Wakil Tetap Malaysia ke Pertubuhan Bangsa Bersatu (PBB) di New York, Amerika Syarikat, menggantikan Tan Sri Othman Hashim yang tamat tempoh lantikan secara kontrak.

"Beliau (Ramlan) berpengalaman luas dalam bidang hubungan antarabangsa, dan hal ehwal luar negeri menerusi karier perkhidmatannya," kata Ali dalam satu kenyataan mengumumkan pelantikan itu hari ini.

Ramlan, yang berkhidmat dalam perkhidmatan awam lebih 34 tahun, sebelum ini juga pernah berkhidmat sebagai Timbalan Ketua Setiausaha (Hubungan Dua Hala) Kementerian Luar.

Beliau juga pernah berkhidmat sebagai Duta Besar Malaysia ke Republik Korea dan Duta Besar Malaysia ke Bosnia Herzegovina.

Ali berkata beliau percaya dengan kredibiliti, pengetahuan dan pengalaman luas yang dimiliki Ramlan termasuk ketika Malaysia menjadi ahli tidak tetap Majlis Keselamatan PBB bagi penggal 2015-2016 akan membolehkannya melaksanakan tanggungjawab sebagai peneraju kementerian dengan berkesan.

Beliau juga percaya Ramlan mampu meneruskan misi Kementerian Luar dalam menegakkan kedaulatan dan keutuhan wilayah serta mempromosi dan melindungi kepentingan negara melalui amalan diplomasi yang dinamik dan proaktif.

Pada masa yang sama, Ali bagi pihak kerajaan merakamkan setinggi-tinggi penghargaan dan terima kasih kepada Othman atas sumbangan dan khidmat bakti beliau kepada perkhidmatan awam dan negara selama lebih 37 tahun.

-- BERNAMA