Dewan Rakyat hari ini bertafakur selama satu minit pada awal sesi pagi tadi susulan kemangkatan Paduka Ayahanda Sultan Pahang, Almarhum Sultan Ahmad Shah Al Musta’in Billah Ibni Almarhum Sultan Abu Bakar.

Dalam ucapan sembah takziah, Yang Dipertua Dewan Rakyat, Datuk Mohamad Ariff Md Yusof mewakili Dewan Rakyat merakamkan ucapan takziah kepada seluruh Kerabat Diraja Pahang.

“Dewan ini merakamkan perasan yang amat dukacita dan sedih di atas kemangkatan Kebawah Duli Yang Maha Mulia Paduka Ayahanda Almarhum Sultan Ahmad Shah Al Musta’in Billah Ibni Almarhum Sultan Abu Bakar pada Rabu, 22 Mei 2019 bersamaan 17 Ramadan 1440 Hijrah.

“Bagi pihak majlis Dewan Rakyat, saya ingin merakamkan takziah kepada Yang Maha Mulia Seri Paduka Baginda Yang di-Pertuan Agong Ke-16, Al-Sultan Abdullah Ri’ayatuddin Al-Mustafa Billah Shah di atas kemangkatan Paduka Ayahanda dan mengucapkan takziah kepada seluruh kerabat Diraja negeri Pahang Darul Makmur,” katanya di Dewan Rakyat hari ini.

Istiadat pemakaman jenazah Almarhum Sultan Ahmad Shah Al Musta’in Billah Ibni Almarhum Sultan Abu Bakar selamat disempurnakan di Makam Diraja Pekan, Jalan Sultan Ahmad, Pekan pada 23 Mei lalu.

Paduka Ayahanda Sultan Ahmad Shah, 88, merupakan Sultan Pahang kelima dan ayahanda kepada Yang di-Pertuan Agong Al-Sultan Abdullah Ri'ayatuddin Al-Mustafa Billah Shah.

Baginda menyerahkan takhta kepada Al-Sultan Abdullah pada 12 Januari lalu.

Almarhum Paduka Ayahanda Sultan Ahmad Shah diputerakan pada 24 Okt 1930 di Istana Mangga Tunggal, Pekan dan merupakan anakanda ketiga Almarhum Sultan Abu Bakar Ri'ayatuddin Al-Mu'adzam Shah dengan Almarhumah Tengku Ampuan Besar Pahang Raja Fatimah Sultan Iskandar Shah.