KUALA LUMPUR: Dewan Rakyat hari ini meluluskan Rang Undang-Undang (RUU) Kawalan Produk Merokok Demi Kesihatan Awam 2023 di peringkat dasar, selepas ia mendapat sokongan majoriti ahli melalui undian suara.

Ia merupakan versi ketiga yang dibentangkan di Dewan Rakyat selepas berlaku beberapa pindaan sebelum ini, termasuk menggantikan klausa melarang orang yang lahir selepas tahun 2007 melakukan aktiviti merokok, dengan terma orang belum dewasa (OBD).

Terdahulu Menteri Kesihatan, Dr Zaliha Mustafa sewaktu menggulung RUU berkenaan berkata, beliau memahami pandangan dan kegusaran berkenaan pengguguran klausa yang disebut Generational End Game (GEG).

“Penggguguran (klausa) ini merupakan satu keputusan secara kolektif, tanggungjawab bersama Kerajaan, merujuk kepada pandangan Jabatan Peguam Negara (AGC), ada isu ketidaksamarataan atau diskriminasi kedudukan undang-undang dalam peruntukan GEG, yang beri layanan berbeza seorang lahir sebelum 1 Jan 2007, dan lahir selepas itu.

“Oleh itu AGC berpandangan peruntukan ini boleh dicabar di mahkamah, bercanggah perkara 8 Perlembagaan Persekutuan.

"Walaupun betul Ahli Parlimen yang gubal undang-undang, namun pendapat dan nasihat AGC harus diambil kira dalam penggubalan mana-mana undang-undang supaya tidak bercanggah dengan undang-undang sedia ada, terutamanya Perlembagaan Persekutuan,” katanya lagi.

Sebelum ini Peguam Negara, Datuk Ahmad Terrirudin Mohd Salleh dalam satu kenyataan berkata, peruntukan berkenaan GEG dalam RUU Kawalan Produk Merokok Demi Kesihatan Awam 2023, boleh dicabar di mahkamah.

Susulan kenyataan tersebut, Dr Zaliha telah menarik semula RUU tersebut pada 28 Nov lepas, sebelum versi baharu dibentangkan untuk bacaan kali pertama.

Dalam penggulungannya, beliau berkata, KKM telah membuat tindakan susulan kenyataan AGC, kerana ia dianggap sangat penting untuk menutup kelompangan, bagi memastikan kawal selia komprehensif terhadap semua produk merokok termasuk rokok elektronik dan vape, dan menjadi keutamaan untuk diluluskan segera.

BERITA LANJUT MENYUSUL