Pengendali syarikat penerbangan tidak boleh mengambil mudah bahawa ruang udara terbuka di kawasan zon konflik adalah selamat, menurut hasil siasatan nahas pesawat Penerbangan Malaysia (MAS) MH17 di timur Ukraine, tahun lepas.

Dalam laporan akhir mengenai tragedi itu, Lembaga Keselamatan Belanda (DSB) berkata memandangkan tanggungjawab untuk memastikan operasi penerbangan yang selamat, pengendali perlu membuat penilaian risiko sendiri bagi destinasi negara-negara yang dituju serta ruang udara negara yang mereka gunakan.

Badan Keselamatan Belanda itu berkata negara-negara dijangka menyumbang kepada penilaian risiko dengan berkongsi maklumat relevan berhubung konflik yang berterusan.

"Jika negara-negara mempunyai maklumat mengenai ancaman berhubung ruang udara, ia perlu dikongsi dengan pengendali syarikat penerbangan dan pihak berkepentingan lain menerusi proses berstruktur pada tepat masanya.

"Keselamatan penumpang, anak kapal dan persawat boleh dipertingkatkan jika negara-negara memberi maklumat ini kepada semua pengendali dan bukan sahaja kepada pengendali di bawah kawalan mereka," menurut laporan itu.

DSB membuat kesimpulan bahawa pesawat Malaysia jenis Boeing 777-300ER ditembak jatuh pada ketinggian 33,000 kaki dengan menggunakan peluru berpandu darat ke udara BUK ketika melintasi ruang udara timur Ukraine yang dikuasai oleh puak pemberontak di Donetsk.

Kesemua 298 penumpang dan anak kapal termasuk 43 rakyat Malaysia dalam penerbangan dari Amsterdam ke Kuala Lumpur itu terbunuh.

Laporan itu menyebut pada hari kejadian, penggunaan ruang udara di atas timur Ukraine dihadkan di bawah 32,000 kaki dengan ruang udara lepas altitud itu dibuka kepada penerbangan awam.

DSB berkata ia sedang memikirkan untuk mewujudkan definisi semula tanggungjawab negara-negara yang lebih ketat untuk ruang udara mereka dan peranan lebih proaktif bagi Pertubuhan Penerbangan Awam Antarabangsa (ICAO).

Laporan itu menyebut antara penghujung April dan 17 Julai, 2014, konflik bersenjata di timur Ukraine telah mencetus sehingga ke ruang udara dengan sekurang-kurang 16 pesawat dan helikopter milik angkatan tentera Ukraine dilaporkan ditembak jatuh.

"Dalam tempoh ini, Ukraine mahupun negara-negara lain atau organisasi antarabangsa tidak mengeluarkan sebarang amaran keselamatan kepada syarikat penerbangan awam mengenai keselamatan ruang udara di timur Ukraine," kata laporan itu.