Dua lelaki dipercayai anggota kumpulan jenayah terancang dihadapkan di Mahkamah Majistret di sini hari ini, atas pertuduhan menculik seorang angggota perniagaan bagi mendapatkan wang tebusan RM19 juta, tahun lalu.

Low Sing Hwa, 29, dan Tham Hock Ann, 36, mengaku tidak bersalah terhadap pertuduhan itu selepas ia dibacakan dalam bahasa Mandarin oleh jurubahasa mahkamah di hadapan Majistret Noor Zaihan Mohamad Ali.

Mereka didakwa bersama-sama tiga orang yang masih bebas, melarikan dan mengurung secara salah Chin Yoke Choon, 53, di tempat letak kereta Hotel Seri Manja Boutique, Bandar Indera Mahkota di sini pada kira-kira 5.55 petang, 26 Dis 2015

Kedua-duanya didakwa mengikut Seksyen 3 Akta Penculikan 1961 yang membawa hukuman mati atau penjara seumur hidup dan boleh dikenakan sebatan, jika sabit kesalahan.

Mahkamah menetapkan 24 Jan ini sebagai tarikh sebutan semula kes.

Mengikut fakta kes, pada hujung tahun lalu, seorang ahli perniagaan berpangkat Datuk yang merupakan pengarah eksekutif syarikat pasaraya besar, hartanah dan pembinaan diculik oleh sekumpulan lelaki berpakaian seragam polis yang menaiki 'kereta peronda'.

Mangsa kemudiannya dilepaskan di Genting Sempah, dekat sini selepas 74 hari ditahan setelah keluarganya membayar wang tebusan dalam mata wang Singapura.

Sementara itu di Mahkamah Sesyen, Low dan Tham mengaku tidak bersalah atas pertuduhan menjadi anggota Geng William antara Januari 2015 hingga 11 Nov lalu di Kuantan, mengikut Seksyen 130V(1) Kanun Keseksaan yang memperuntukkan hukuman penjara maksimum 20 tahun.

Dua rakan mereka, Choo Jia Lerk, 23, dan Liew Chee Hwa, 29, pula mengaku tidak bersalah terhadap pertuduhan bergaul dengan Geng William tanpa sebab yang munasabah sekitar April 2015 hingga 19 Nov lalu mengikut Seksyen 130Y kanun sama yang membawa hukuman penjara maksimum sehingga 20 tahun dan denda, jika sabit

Timbalan Pendakwa Raya Muhamad Asyraf Md Kamal memaklumkan pihaknya tidak bercadang menawarkan jaminan kepada kesemua tertuduh kerana masih menunggu izin pihak pendakwa raya untuk memindahkan kes ke Mahkamah Tinggi.

Hakim Siti Aminah Ghazali membenarkan permohonan itu dan menetap 24 Jan depan sebagai tarikh sebutan semula kes.

Pihak pendakwaan turut diwakili Pengarah Pendakwaan Pahang Faridz Gohim Abdullah manakala semua tertuduh diwakili peguam S.Sundarajan.

-- BERNAMA