KOTA KINABALU: Sabah akan menyaksikan dua lagi penubuhan taman perindustrian baharu sebagai usaha untuk terus merancakkan pertumbuhan ekonomi dan industri negeri selaras dengan pendekatan mesra pelabur yang diamalkan kerajaan negeri ketika ini.

Ketua Menteri Datuk Seri Hajiji Noor berkata dua taman perindustrian baharu itu, masing-masing akan dibangunkan di Kimanis bagi industri minyak dan gas, selain antara kawasan Kota Marudu dan Kota Belud bagi taman perindustrian biasa.

Katanya penubuhan taman perindustrian baharu itu dilakukan susulan dua taman perindustrian sedia ada iaitu Taman Perindustrian Minyak dan Gas Sipitang dan Taman Perindustrian Kota Kinabalu telah hampir penuh.

"Usaha ini juga seiring dengan komitmen kerajaan negeri yang bertekad untuk memperhebatkan lagi pembangunan Sabah selain menambah baik kualiti hidup rakyat menerusi pelaksanaan program dan inisiatif meliputi pelbagai sektor pembangunan," katanya hari ini.

Beliau berkata demikian ketika berucap pada Istiadat Pengurniaan Darjah Kebesaran, Bintang dan Pingat Negeri Sabah sempena ulang tahun kelahiran rasmi ke-70 Yang Dipertua Negeri Sabah Tun Juhar Mahiruddin di Istana Seri Kinabalu, di sini.

Pada majlis itu, seramai 50 orang menerima darjah kebesaran, bintang dan pingat masing-masing.

Hajiji berkata agenda pembangunan negeri khususnya Hala Tuju Sabah Maju Jaya (SMJ) kini berada di landasan yang betul dan mula menampakkan hasil positif meskipun baru tiga tahun menerajui Sabah.

Katanya kejayaan turut dicapai dalam pelbagai sektor yang diberi keutamaan menerusi SMJ seperti perindustrian, pertanian dan pelancongan termasuk pembangunan modal insan bagi memastikan anak-anak Sabah tidak tercicir dalam aspek pendidikan dan peluang pekerjaan.

Berdasarkan laporan Statistik Perdagangan Luar Sabah, Hajiji berkata negeri itu mencatatkan jumlah perdagangan sebanyak RM118.1 bilion pada 2022 merangkumi eksport sebanyak RM77.2 bilion dan import RM40.9 bilion, dengan lebihan dagangan RM36.2 bilion.

Dari segi eksport, katanya ia membabitkan produk perdagangan utama seperti petroleum mentah, minyak sawit dan gas asli cecair manakala import melibatkan jentera dan kelengkapan pengangkutan, makanan serta barangan keluaran kilang.

Dalam aspek pelancongan, Hajiji berkata jumlah ketibaan pelancong ke Sabah semakin meningkat iaitu seramai 1.4 juta pengunjung dalam tempoh Januari hingga Julai lepas, dengan pelancong tempatan seramai 999,129 dan antarabangsa 424,052 orang.

Katanya perkembangan itu jelas menunjukkan sektor pelancongan di Sabah terus merekodkan pertumbuhan yang kukuh untuk tahun ini dan masa akan datang.

-- BERNAMA