KEMENTERIAN Kewangan kini telah mengeluarkan beberapa info tambahan berkaitan dengan penebusan untuk kredit RM100 eMADANI melalui dompet digital, sekali gus menjawab beberapa pertanyaan popular di laman sosial berkaitan masalah penebusan kredit berkenaan.

Menurut Kementerian kewangan, eMADANI adalah usaha untuk galakkan transaksi nirtunai, dan disasarkan untuk penerima Sumbangan Tunai Rahmah, dan juga pembayar cukai. Untuk tujuan ini, LHDN akan guna penyata cukai tahun taksiran 2022, dan sekiranya tidak dikemukakan cukai tahun taksiran 2022, maka pengguna berkenaan tidak layak untuk terima bantuan ini.

Perkara ini selari dengan syarat-syarat yang ditetapkan, di mana ia disasarkan untuk mereka yang berpendapatan bawah RM100,000 berdasarkan pendapatan tahun taksiran 2022 yang dilaporkan.

Apa pun, ia turut dinyatakan terdapat kes terpencil di mana pendaftaran nama adalah berbeza pada platform dompet digital dan LHDN, membuatkan mereka menghadapi masalah.

Sekiranya anda masih menghadapi masalah, Kementerian Kewangan menyatakan pengguna boleh melakukan rayuan dan dapatkan bantuan dengan hubungi Hotline MOF: 03-8882-4565 / 03-8882-4566 atau kemukakan nama penuh beserta nombor IC kepada [email protected].

Program eMADANI ini akan dijalankan sehingga Februari 2024. Sebelum ini, ia telah dinyatakan permohonan eMADANI telah capai lebih 7 juta permohonan pada hari pertama sahaja. - Amanz