KUALA LUMPUR: Majlis Pendigitalan Pendidikan (FPend) anjuran Fakulti Pendidikan, Universiti Kebangsaan Malaysia (UKM) berjaya mencipta sejarah dengan memacu inovasi sembilan ruang pembelajaran futuristik dalam bidang pendidikan yang telah dinaik taraf dengan teknologi pintar berasaskan ekosistem digital Apple.

Naib Canselor UKM,  Prof. Datuk Dr Mohd Ekhwan Toriman berkata, inisiatif program ini selari dengan lembayung teras UKM yang menerapkan nilai kebitaraan dan prakasa digital yang merangkumi infrastruktur dan infrostruktur, pembudayaan, kelestarian bagi pendidikan aktif digital.

Pada masa yang sama, beliau turut menzahirkan rasa bangga dengan kerjasama strategik Fakulti Pendidikan bersama pihak Apple Malaysia dan Switch Malaysia serta berharap program ini dapat diperluaskan dalam pelbagai bidang.
 

"Perkembangan Teknologi Revolosi Keempat atau (4IR) telah mengubah dunia pendidikan. Perkembangan ini melibatkan perkembangan teknologi merentas tiga dunia iaitu dunia fizikal, digital, dan biologikal.

"Teknologi fizikal seperti Ipad, drone dan robot manakala teknologi digital seperti Augmented Reality, dan Technology Biological seperti Apple Watch mampu mencetus revolusi pendidikan dengan memungkinkan pembelajaran yang lebih bersifat peribadi serta dinamik",  katanya pada Majlis Pendigitalan Pendidikan (FPend) yang dijalankan menerusi aplikasi Zoom, pada Jumaat.

Tambahnya lagi, beliau menyatakan kesediaan UKM dalam terus mendukung kelangsungan persekitaran digital yang mapan.

"Ruang-ruang yang diwujudkan ini dilengkapi dengan pengintegrasian teknolgi pintar berasaskan Apple dan 'Program one to one Ipad', dengan melaksanakan satu Ipad, satu pensyarah.

"Dalam pada itu, proses pembelajaran dan pengajaran itu pula menerapkan pendekatan pedagoji aktif dan terkehadapan bagi penumpuan aspek pedagoji digital, ekologi pembelajaran dan teknologi yang akan menjurus kepada visi universiti yang beraspirasi menjadi universiti yang mendahului zaman'', katanya.     

Dalam program itu, majlis ini juga akan meraikan pengiktirafan antarabangsa anugerah apple teacher dalam kalangan ahli pengurusan tertinggi fakulti dan pensyarah, serta pelancaran projek #CikguCikguUKM Musim 4 yang melibatkan penghasilan 30 video beranimasi untuk pembelajaran di sekolah oleh pelajar sarjana fakulti pendidikan.

Ekhwan turut berharap, program ini menjadi satu pemangkin agar fakulti pendidikan akan terus mengunguli penyelidikan dan teknologi pendidikan yang bertaraf antarabangsa serta menginspirasikan pendidik untuk memastikan UKM terkehadapan dalam memperkasakan inovasi futuristik bidang pendidikan.