KUALA LUMPUR: Persatuan Renang Malaysia perlu berhenti daripada terus ‘membisu’ mengenai dakwaan gangguan seksual yang dialami bekas perenang kebangsaan, Cindy Ong, kata Penolong Setiausaha Kebangsaan Wanita DAP,  Young Syefura Othman.

Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Ketari itu berkata, keputusan mengenai siasatan kes berkenaan perlu didedahkan kepada umum, memandangkan sudah dua minggu pendedahan itu dilakukan Ong.

Young Syefura berkata, sepatutnya sudah ada keputusan memandangkan Menteri Belia dan Sukan, Datuk Seri Reezal Merican Naina Merican sendiri sudah mengarahkan Ketua Pengarah Majlis Sukan Negara (MSN), Datuk Ahmad Shapawi Ismail untuk siasatan segera dilakukan.

“Saya memandang serius isu ini. Cindy Ong dalam beberapa ucapannya di sesi forum atas talian mendakwa, atlet sukar untuk tampil ke hadapan kerana risau akan dikenakan tindakan, dan mereka berkemungkinan akan kehilangan tiket untuk beraksi di pentas antarabangsa untuk mewakili negara.

“Hal ini juga bermaksud tiada kebebasan bersuara dalam industri sukan dan mana-mana atlet yang bersuara berkemungkinan besar akan dikenakan tindakan atau diugut sekiranya perkara ini sampai ke pengetahuan umum,” katanya dalam satu kenyataan hari ini.


Gangguan Seksual | Pendedahan Cindy Ong bukan untuk kepentingan peribadi

Pada Mei lepas, Ong membuat pendedahan kepada media bahawa berlaku pengantunan dan gangguan seksual terhadap atlet di kem renang negara dan mendakwa ia dilakukan bekas jurulatih di kem tersebut.

Bekas perenang negara itu berkata, perkara itu berlanjutan sejak beliau berusia belasan tahun lagi.

Dakwa Ong, ketika itu, dia berasa amat tertekan serta masih mentah dan tidak berani membuat laporan kepada persatuan atau polis.

BACA: Gangguan seksual: Reezal arah pegawai, MSN bantu Cindy Ong

Untuk rekod, Ong merupakan antara perenang negara yang paling berjaya, pernah menduduki tangga pertama dalam Persekutuan Renang Antarabangsa (FINA) serta pernah menggondol lima pingat emas dalam Kejohanan FINA 2019.

Mengulas lanjut, Young Syefura berkata, insiden itu jelas memberi tamparan hebat kepada industri sukan negara dan tidak boleh dibiarkan berterusan.


“Saya menyeru supaya Tribunal Khas Sukan dibentuk dan diketuai oleh badan NGO supaya membantu para atlet negara dalam menghadapi isu ini.

“Kita tidak boleh membenarkan insiden ini terus terjadi. Saya menyeru semua mangsa dalam industri sukan tampil bersuara dan jangan  membenarkan sesiapa mendiamkan suara mereka.

“Saya bersedia membantu mana-mana atlet yang menghadapi situasi sukar dan berharap mereka tidak takut untuk bersuara. Suara anda, suara semua,” katanya lagi.