KUALA LUMPUR : Individu yang belum lengkap vaksinasi dan mereka yang memerlukan dos penggalak kedua dinasihatkan segera berbuat demikian bagi menghadapi gelombang baharu COVID-19 yang dijangka tidak lama lagi.

Pakar Kesihatan Awam Universiti Putra Malaysia (UPM) , Prof Madya Dr Malina Osman berkata, dalam masa sama, semua pihak perlu berjaga-jaga dan tidak cuai dalam melindungi golongan berisiko tinggi.

"Pada masa ini, dari segi kontak, saya boleh nyatakan jangkaan gelombang yang bakal berlaku ini... kebimbangan itu tidak seperti sebelum vaksinasi.

"Namun kita masih perlu berjaga-jaga sebab ada golongan yang berisiko dalam masyarakat kita dan ada golongan yang langsung tidak boleh divaksin dan terdedah kepada potensi bahaya jangkitan.

"Jadi untuk pastikan kita sentiasa terlindung daripada mendapat kesan yang serius daripada gelombang baharu ini, mereka yang masih belum lengkap vaksin dan individu yang digalakkan mendapatkan dos penggalak kedua perlu hadir untuk mendapatkan dos berkenaan.

"Pematuhan prosedur operasi standard (SOP) juga perlu diteruskan. Jangan cuai untuk melindungi antara satu sama lain," katanya kepada Astro AWANI pada Sabtu. 

Sebelum ini, Menteri Kesihatan, Khairy Jamaluddin berkata, Malaysia dijangka menghadapi gelombang baharu COVID-19 lebih awal berbanding tempoh dua atau tiga bulan yang diumumkan sebelum ini.

Bukan sahaja COVID-19, beliau turut melihat data melibatkan penyakit-penyakit lain tidak seharus diketepikan daripada didedahkan kepada masyarakat. 

"Kita perlu lakukan sama sahaja pendekatannya. Tindakan kita akan beri impak kepada masyarakat keseluruhan. Kita masih belum keluar daripada fasa peralihan endemik," tambahnya.