Segala program yang dirancang di bawah Program Transformasi Kerajaan (GTP) dan Program Transformasi Ekonomi (ETP) telah berjalan lancar seperti direncanakan dan sedang membuahkan hasil positif, kata Datuk Seri Najib Tun Razak.

Perdana Menteri berkata pelaksanaan GTP dan ETP dibuat berdasarkan maklum balas dan dengan merundingi pelbagai lapisan rakyat.

"Usaha-usaha dalam GTP dan ETP ini adalah antara bukti bahawa kerajaan kita tidak berwenang-wenang duduk bersimpuh. Dalam bahasa mudah budak-budak muda sekarang, apa yang pentadbiran kerajaan sedang buat kini, bukanlah sesuatu yang syok sendiri.

"Ini adalah asas kepimpinan saya. Penglibatan dan memahami keperluan rakyat adalah amat penting dan menjadi panduan kepada saya untuk melaksanakan program-program yang tepat untuk semua rakyat Malaysia," katanya ketika melancarkan Laporan Tahun 2014 GTP dan ETP di sini, malam ini yang disiarkan secara langsung menerusi Radio dan Televisyen Malaysia (RTM).

Pelaksanaan GTP yang pertama (GTP 1.0) berlangsung pada 2010 hingga 2012, diikuti GTP 2.0, bermula 2012 sehinggalah penghujung tahun ini manakala GTP 3.0 dan selanjutnya akan dijadikan penilaian untuk menentukan negara sebagai status negara maju.

GTP mempunyai tujuh Bidang Keberhasilan Utama Negara (NKRA), iaitu - Menangani Kos Sara Hidup Rakyat; Mempertingkatkan Pembangunan Luar Bandar;

Mempertingkatkan Pengangkutan Awam Bandar; Mempertingkatkan Taraf Hidup Isi Rumah Berpendapatan Rendah, Memastikan Pendidikan Berkualiti; Mengurangkan Jenayah; dan Membanteras Rasuah.

Menurut Perdana Menteri apa yang dilaporkan pada malam ini adalah kisah benar pencapaian yang disokong dan diperkukuhkan melalui fakta-fakta dan kumpulan data serta nombor-nombor yang sahih.

"Paling penting, segala yang dicatat dan dimaktubkan dalam laporan GTP ini... dan laporan ETP ini... semuanya berasaskan kepada 'fact and figures' (fakta dan angka), yang diiktiraf oleh pelbagai pihak, sama ada di peringkat nasional mahupun antarabangsa, khususnya diabsahkan oleh juruaudit bertauliah. Ertinya, kita bukan mereka-reka segala angka dan digit," katanya.

Najib berkata perkara itu ditimbulkan memandangkan kebelakangan ini kerajaan telah diasak dan dikritik dengan pedas dan hangatnya oleh sesetengah pihak.

"Adalah menjadi resam dan adat di dunia, bahawa, untuk memenuhi kemahuan dan kehendak setiap pihak, dalam apa jua hal dan perkara, sememangnya adalah sesuatu yang mustahil dan bukan bersifat kemanusiaan. Hanya Allah SWT sebagai Maha Pencipta dan Maha Melengkapi segalanya," katanya.

Najib berkata kejayaan Unit Pengurusan Prestasi dan Pelaksanaan (PEMANDU) menyelia pelaksanaan Program Transformasi Kerajaan (GTP) dan Program Transformasi Ekonomi (ETP) berjaya menarik perhatian beberapa negara di dunia, yang kini mengguna pakai model dan khidmat konsultansi PEMANDU.

Dalam ucapannya Perdana Menteri menggariskan lima petunjuk utama pelaksanaan GTP dan ETP kepada negara dan rakyat keseluruhan sepanjang tempoh lima tahun ia dilaksanakan bermula 2010.

Pertama, katanya, pendapatan per kapita rakyat meningkat daripada AS$7,059 pada 2009 kepada AS$10,426 pada 2014; kedua, nilai pelaburan kekal tinggi dengan pelaburan sebanyak RM142 bilion pada 2009 dan telah meningkat kepada RM228 bilion pada tahun lepas.

Tambah beliau lagi, petunjuk lain ialah 1.5 juta pekerjaan baharu telah diwujudkan setakat 2014 dalam sektor-sektor NKEA (Bidang Ekonomi Utama Negara) sejak 2010; lebih lima juta rakyat lagi di kawasan luar bandar telah mendapat manfaat kemudahan asas, seperti bekalan elektrik dan air bersih semenjak GTP dan ETP dilaksanakan.

Selain itu, hampir 170,000 golongan miskin telah berjaya dibawa keluar daripada kepompong kemiskinan, susulan kenaikan jumlah pendapatan mereka dalam tempoh lima tahun ini.

Perdana Menteri berkata kerajaan sentiasa mendengar rungutan dan kritikan serta amat mengalu-alukan pandangan juga pendapat yang diberikan oleh semua golongan termasuk rakyat dalam bersama-sama membangunkan negara.

"Namun, harus diingat, apa jua bentuk kritikan dan saranan, perlulah bersifat membina dan tidak semberono atau main hentam melulu sahaja kerana hanya dengan kritikan dan saranan-saranan yang membina, barulah kita mampu memperbetulkan, mengislah dan memperbaiki segala yang kurang dan kelemahan yang wujud di sana sini," katanya.

Najib turut menyeru agar rakyat dapat berfikir dengan matang dan tidak diselubungi emosi dalam menghakimi kerajaan dan usaha-usaha murni kerajaan selama ini.

Beliau turut menyeru rakyat menjauhkan segala sengketa dan mencari titik persamaan demi kemakmuran negara.

"Walau dilintang dengan seribu aral, biarpun kita sedang diasak dan dikritik, sebagai sebuah kerajaan yang telus, saya selaku Perdana Menteri, bersama-sama Timbalan Perdana Menteri dan didukung pula para menteri serta rakan-rakan anggota pentadbiran, tidak akan sesekali berganjak atau menyerah kalah, malah akan tetap beristiqamah dan terus berjuang, merintis sejuta lagi jalan baharu demi kebaktian kepada rakyat dan negara," katanya.