KEMAMAN:Seorang guru agama dihukum penjara enam tahun selepas didapati bersalah melakukan amang seksual terhadap kanak-kanak perempuan berusia 11 tahun.

Hukuman itu diputuskan hakim Mahkamah Sesyen Kemaman, Azman Mustapha terhadap Mohd Khairul Izzul Anang, 33 tahun selepas mendapati pihak pembelaan gagal menimbulkan sebarang bentuk keraguan yang munasabah terhadap kes pihak pendakwaan.

Selain itu, tertuduh turut diperintahkan menjalani sesi kaunseling dalam tempoh tahanan serta diletakkan di bawah pengawasan polis selama dua tahun selepas selesai menjalani hukuman penjara.

Tertuduh didakwa mengikut Seksyen 14(b) Akta Kesalahan-Kesalahan Seksual Terhadap Kanak-Kanak 2017.

Tertuduh yang telah mendirikan rumah tangga dan mempunyai dua orang anak didakwa melakukan amang seksual terhadap mangsa di sebuah rumah, di Kemaman.

Perbuatan itu dilakukan di rumahnya pada 2 Februari 2018 antara pukul 2.30 petang hingga 5 petang.

Mahkamah memerintahkan tertuduh menjalani hukuman penjara bermula hari ini.

Bagaimanapun, mahkamah membenarkan permohonan peguambela, Akmal Wahidah Abd Halim untuk menangguhkan pelaksanaan hukuman penjara sehingga proses rayuan selesai didengar di Mahkamah Tinggi dengan bayaran ikat jamin sebanyak RM10,000.

Pendakwaan dikendalikan oleh Timbalan Pendakwa Raya Ahmad Hafizuddin Manjur Ahmad.

Terdahulu, mangsa yang dihantar ke rumah tertuduh untuk mengikuti kelas pengajian Al-Quran mengadu mengenai kejadian tersebut kepada ibunya yang menjemputnya pulang.