GAZA: Dalam khemah yang serba daif, para ibu Palestin terpaksa menanggung tragedi yang tidak terungkap di kawasan Al-Mawasi yang bukan kediaman, di barat bandar Rafah di selatan Semenanjung Gaza.

Selepas kediaman mereka dimusnahkan oleh jet pejuang Israel, para ibu, bersama keluarga mereka atau apa sahaja yang masih tinggal, berpindah ke Al-Mawasi, sebuah kawasan yang terdiri daripada bukit pasir dan tanah pertanian tanpa kemudahan asas seperti bekalan air, elektrik, sanitasi, hospital, atau kedai roti, menurut laporan Agensi Berita Palestin (WAFA).

Di kawasan pemindahan itu, para ibu terpaksa menanggung kesedihan kehilangan insan tersayang, kesengsaraan akibat pemindahan dan kehancuran yang berterusan akibat pencerobohan kejam Israel sejak 7 Okt 2023.

Pada Isnin, 6 Mei, Israel mengumumkan permulaan serangan ketenteraan di Rafah, menghantar risalah kepada kira-kira 100,000 rakyat yang mengarahkan mereka mengosongkan bahagian timur bandar itu.

Pada pagi Selasa (7 Mei), tentera Israel merampas bahagian sempadan Rafah yang dikawal Palestin, menyebabkan penghantaran bantuan ke wilayah tersebut terhenti.

Pada pagi Sabtu (11 Mei), tentera Israel memperluaskan serangan darat dan udara mereka di seluruh wilayah Gaza, menuntut pengosongan penduduk dari kawasan yang luas di utara Semenanjung Gaza, pusat Rafah, hingga ke selatan Kota Gaza dan timur Khan Younis.

Eskalasi itu termasuk siri serangan udara yang dahsyat menyebabkan puluhan kematian di pelbagai kawasan Semenanjung Gaza.

Beribu-ribu warga telah dipindahkan secara paksa dari pusat Rafah, selatan Gaza, ke kawasan barat wilayah itu selepas tentera Israel memberi amaran untuk mengosongkan kawasan tersebut bagi memperluas operasi ketenteraan mereka.

Agensi Bantuan dan Kerja Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu untuk Pelarian Palestin (UNRWA) di Timur Dekat menganggarkan bahawa 150,000 rakyat dipindahkan dari bandar Rafah selepas tentera Israel menyerang bahagian timur bandar itu, langsung tidak mengendahkan amaran antarabangsa.

Para ibu mahu pulang ke rumah mereka walaupun telah musnah, berharap untuk mengakhiri penderitaan akibat pencerobohan Israel yang berterusan ke atas Gaza yang menyebabkan kematian 34,971 orang awam, kebanyakannya kanak-kanak dan wanita, serta 78,641 yang lain cedera, selain beribu-ribu mangsa masih tertimbus di bawah runtuhan.

Di dalam satu daripada khemah sementara, ibu kepada lapan anak, Hanan Abu Jabal, 55, berasa sangat sedih kerana kehilangan seorang daripada anak lelakinya dalam serangan udara Israel.

Ibu Palestin itu, yang tidak pernah mengalami penderitaan sebegini, kini kehilangan tempat tinggal, tiada bekalan air, elektrik, gas memasak, tempat tidur, makanan sihat atau ubat-ubatan.

"Kami hidup dalam keadaan yang sangat sukar, dipindahkan dan kehilangan bekalan makanan, air dan pakaian, menghadapi risiko pembunuhan beramai-ramai," kata Hanan kepada wartawan Agensi Anadolu.

Dia meneruskan: "Kami mengalami keadaan yang tidak pernah kami saksikan sebelum ini kerana peperangan di Gaza ini, iaitu saya kehilangan anak saya dan kehilangan seorang anak lelaki bermakna kehilangan jiwa."

Menurut Tabung Kecemasan Kanak-Kanak Antarabangsa Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (UNICEF) lebih 14,000 kanak-kanak Palestin terbunuh semasa pencerobohan ke atas Gaza.

Seperti wanita lain, Dina Mohammed, 55 tahun, seorang ibu, menutup mukanya dengan tangan, air mata mengalir di pipinya, sambil merenung sedih ke arah khemah usang yang didirikan di pantai Rafah.

"Kami telah dipindahkan dari kejiranan Shujaiya sejak awal pencerobohan, bergerak di antara beberapa tempat sebelum menetap di selatan Wadi Gaza. Hari ini, kami hidup dalam keadaan yang teruk, dengan panas melampau pada musim panas dan sejuk melampau pada musim sejuk, sentiasa terdedah kepada bahaya daripada serangan udara Israel dan serangan dari kapal tentera laut," kata Dina.

"Kami menghadapi kekurangan bekalan air minuman yang teruk, hidup dalam kemiskinan melampau, dengan kekurangan makanan dan keperluan asas," tambahnya.

Di kalangan rakyat Gaza yang dipindahkan, yang dianggarkan berjumlah kira-kira dua juta daripada 2.3 juta penduduk, terdapat lebih sejuta wanita dan kanak-kanak perempuan di wilayah yang terkepung selama 18 tahun oleh Israel.

Kesukaran ini semakin parah bagi ramai wanita yang kehilangan suami dan pencari nafkah, yang meneruskan perjalanan mencari makanan, menyara keluarga mereka dan melindungi anak-anak mereka.

Dengan hati yang remuk dan air mata di pipinya, Najah Al-Aqad yang berusia 70 tahun berkata: "Kami berpindah dari rumah ke rumah dan dari satu kawasan ke kawasan yang lain. Kini kami mendapati diri kami berada di dalam khemah yang diperbuat daripada nilon yang tidak dapat melindungi kami."

"Kami kehilangan anak lelaki kami semasa pencerobohan akibat pengeboman, meninggalkan tiga anak. Kami hidup dalam keadaan sukar, tiada makanan, air, atau ubat-ubatan," tambahnya.

Maha Khashan, juga kehilangan anaknya yang berumur 9 tahun akibat serangan artileri yang menyasarkan rumah mereka, sementara kakaknya cedera parah.

"Saya kehilangan anak, menanggung penderitaan akibat pemindahan dan kami juga kekurangan bekalan makanan dan air. Kami tidak mempunyai gas memasak untuk menyediakan makanan dan terpaksa menggunakan kayu api, yang menyebabkan kami mengalami kesan buruk pada sistem pernafasan. Kami membawa air dari jarak yang jauh untuk diminum," kata Maha.

"Kami sangat berharap pencerobohan ke atas Gaza dihentikan dan kami memohon negara-negara luar untuk memberikan bantuan kemanusiaan yang diperlukan kepada kami," rayunya.

Beribu-ribu wanita Gaza melahirkan anak setiap bulan, ada yang tanpa anestesia, menghadapi pelbagai komplikasi kesihatan akibat keruntuhan sektor perubatan daripada pemusnahan hospital oleh tentera Israel, halangan kemasukan bahan api dan gangguan bekalan elektrik.

Pada 7 Mei tahun ini, tentera Israel merampas bahagian Palestin di sempadan Rafah, menyebabkan penghantaran bantuan ke wilayah tersebut terhenti.

Lintasan darat Rafah dianggap sebagai talian hayat untuk penduduk Gaza, menjadi satu-satunya pintu masuk darat untuk menghantar bantuan dan memindahkan yang cedera, menyebabkan krisis kemanusiaan semakin meruncing.

-- BERNAMA