KUALA LUMPUR: Sukan bukan sekadar pentas kompetitif untuk beradu kehebatan, malah sebagai perantara untuk menghubung dan mengeratkan hubungan sesama manusia.

Kata Ketua Setiausaha Kementerian Perpaduan Negara, Datuk Azman Mohd Yusof, aktiviti sukan dan rekreasi harus terus dipergiat sekali gus dapat memperkukuh semangat perpaduan dan integrasi nasional.

Jelas beliau, manfaat bersukan dan beriadah tidak hanya dapat dinikmati dalam bentuk kesihatan jasmani dan rohani secara individu, malah menyumbang kepada kesejahteraan silaturahim sesebuah masyarakat.

“Kita di Kementerian Perpaduan Negara (KPN) Melihat falsafah aktiviti sukan itu dianjurkan iaitu menyatupadukan rakyat dan merapatkan hubungan seluruh komuniti.

“Kehadiran ramai pada hari ini memperlihatkan bahawa rakyat kita punyai semangat untuk bersama dan melihat kepada perkara-perkara positif di negara ini,” katanya selepas merasmikan sambutan Hari Sukan Negara peringkat KPN di Perkarangan B Stadium Bukit Jalil hari ini.

Pelbagai program diatur bagi memeriahkan sambutan seperti sesi senamrobik, larian UNITI Fun Run, sesi ‘Kick-off’ Street Soccer, ‘Penalty Challenge’ serta Karnival UNITI@Pesta Bola Merdeka.

Dengan mengetengahkan tema #FitMalaysia dan #HSN2023, Hari Sukan Negara disambut pada minggu kedua, bulan Oktober dengan pelbagai pengisian dan aktiviti sukan dan rekreasi di peringkat daerah, negeri dan kebangsaan.

Sementara itu, beliau turut menyambut baik peruntukan yang diterima kementeriannya melalui Belanjawan 2024 yang diumum Perdana Menteri Datuk Seri Anwar Ibrahim pada Jumaat, menyatakan pihaknya akan memberi penekanan terhadap usaha pemerkasaan Kawasan Rukun Tetangga (KRT).

“Kita dapati ada kenaikan peruntukan yang diberi untuk pelaksanaan aktiviti tahun depan, juga amat gembira ada perenggan (dalam Belanjawan 2024) yang menyentuh tentang KRT.

“Kita akan memperkasakan KRT melalui model baharu, KRT Penggerak Masyarakat Progresif namanya, yang akan menekankan pelbagai aspek lain di samping keselamatan, kesejahteraan komuniti, ekonomi dan sebagainya.”

Kementerian Perpaduan Negara menerima peruntukan keseluruhan lebih RM635.82 juta termasuk RM20 juta untuk memperkasa peranan KRT sebagai rujukan sosial yang menyediakan perkhidmatan rakyat dan penyebaran maklumat.

Perkasa kegiatan sukan sebagai ejen perpaduan