KUALA LUMPUR : Lebih 40 peratus peserta wanita yang menyertai Lean In Career Programme (LICP) 6.0 kini sudah kembali ke pasaran kerja.

Ketua LICP, Alia Ainuddin berkata, sokongan dan panduan yang diberikan melalui program berkenaan berjaya membina keyakinan diri peserta untuk memulakan semula karier dalam bidang masing-masing.

Program mentorship yang disediakan melalui LICP bukan sahaja menyediakan kemahiran amali (hard skill), tetapi juga kemahiran insaniah (soft skill) kepada peserta terutama persediaan untuk memasuki semula sektor pekerjaan.

"Saya rasa melaksanakan program seperti program kembali berkerjaya ini sesuai untuk mana-mana organisasi dan juga syarikat itu sendiri. Saya rasa apa yang paling penting ialah mentor dalam program itu.

"Jadi apa yang selalu kami sediakan sebagai sebahagian daripada program, kami benar-benar memperkenalkan wanita dengan menggandingkan mereka kepada pengajar yang sesuai untuk membantu mereka dalam amalan seperti membuat CV, menghubungkan mereka dengan orang ramai dan industri yang mungkin mereka berminat untuk masuk.

"Dalam hal ini, adalah sangat penting untuk menangani dan membangkitkan keyakinanan," katanya kepada Astro AWANI.


Sepanjang pemerhatian dilakukan melalui program berkenaan, Alia berkata, sebab peribadi seperti memilih untuk menjaga ahli keluarga menjadi antara punca wanita memilih untuk meninggalkan kerjaya mereka.

Selain itu, penyediaan taska dan pusat asuhan juga diambil kira seorang wanita sebelum mengambil keputusan untuk kembali semula bekerja.

Malah, kaum wanita juga memerlukan masa yang fleksibel dalam  membahagikan peranan mereka sebagai ibu dan pada masa sama sebagai seorang pekerja.


 

Sementara itu, ahli jawatankuasa LICP, Izana Wan Ahmad mengakui kekangan penjagaan anak-anak menyebabkan dia meninggalkan kerjaya profesionalnya sebelum ini.

Izana berkata, sistem sokongan sangat diperlukan ibu-ibu berkerjaya dalam memastikan mereka dapat mengimbangi antara keluarga dan dalam masa sama bekerja untuk menampung kehidupan.

"Itulah sebab kenapa saya katakan sistem sokongan itu sangat penting, dan bukan sahaja untuk (menjaga) keluarga, nenek, datuk tetapi juga mendapatkan akses kepada pekerja domestik dalam tempoh berkenaan.

"Jadi, sekarang, mungkin adalah mustahil untuk mendapatkan pembantu memasuki (negara) dan saya rasa ia memang memakan proses yang lama.

"Seperti saya yang ada anak baru lahir, jadi kami wanita memerlukan pembantu apabila kembali bekerja," ujarnya.


Izana yang baru sahaja memasuki semula pasaran kerja juga mengakui berdepan cabaran besar untuk kembali bekerja terutama dari segi persediaan mental, dan fizikal setelah sekian lama meninggalkan alam pekerjaan.

"Memang agak sukar apabila kita wanita dan juga seorang ibu memerlukan masa fleksibel terutama apabila anak mula memasuki persekolahan, dan kita juga perlu memberi tumpuan kepada mereka apabila tamat sesi persekolahan. 

"Saya juga mempunyai anak kecil yang perlu dijaga dan bagi saya, peluang diberikan majikan seperti membenarkan bekerja mengikut masa yang fleksibel serta bekerja dari rumah tidak akan disia-siakan,"ujarnya. 

Untuk rekod, Program LICP telah memasuki tahun ketujuh tahun ini dengan tempoh pelaksanaan program mengambil masa antara 8 hingga 12 minggu.