BENTONG: Tidak sampai 24 jam berlaku kemalangan ngeri yang meragut 4 nyawa sekeluarga yang melibatkan dua buah kenderaan di KM 2, Jalan Lebu - Mempaga semalam, berlaku lagi kemalangan di Lebuhraya Kuala Lumpur - Karak yang mengakibatkan kesesakan teruk sepanjang hampir 20.5 kilometer dari MRR2 ke Bukit Tinggi Bentong.

Akibat hilang kawalan sebuah lori treler jenis Volvo telah merempuh lapan buah kenderaan dalam satu kemalangan di Kilometer 40, Lebuhraya Kuala Lumpur - Karak pada pukul 9.30 pagi Sabtu.

Menurut Ketua Polis Daerah Bentong, Superitenden Zaiham Mohd Noor, hasil siasatan mendapati lori treler itu yang dipandu seorang lelaki warganegara tempatan berusia 42 tahun yang datang dari arah Kuala Lumpur menghala Kuantan telah merempuh lapan kenderaan di hadapannya.



Kenderaan terbabit ialah dua buah kenderaan pelbagai guna (MPV) jenis Mitsubishi dan Toyota Estima, 5 buah kereta jenis Perodua Axia, Myvi, BMW, Toyota Vios, Proton Saga dan sebuah kenderaan pacuan empat roda jenis Toyota Hilux.

Bagaimanapun, pemandu lori treler tersebut mengalami kecederaan ringan di bahagian lengan kanan dan dahi manakala pemandu-pemandu kenderaan lain tidak mengalami sebarang kecederaan.

Aliran trafik yang sesak selama tiga jam di lebuhraya berkenaan kembali normal menjelang pukul 1 tengah hari.

Tambah Zaiham, kes disiasat di bawah Seksyen 43 (1) Akta Pengangkutan Jalan (APJ) 1987 dan jika disabitkan kesalahan boleh dikenakan hukuman denda tidak kurang dari RM4,000 ringgit dan tidak lebih RM10,000 dan boleh dipenjarakan tidak melebihi 12 bulan.

Pihak polis juga memohon orang ramai yang menyaksikan kejadian tersebut untuk tampil membantu siasatan.