KUALA LUMPUR:Persatuan Pengangkutan Udara Antarabangsa (IATA) sekali lagi menyarankan kepada kerajaan agar memastikan pekerja dalam sektor penerbangan turut dianggap sebagai pekerja penting semasa kempen vaksin COVID-19 berlangsung kelak, sebaik sahaja petugas penjagaan kesihatan dan kumpulan mudah terjejas (rentan) telah dilindungi.

Dalam satu kenyataan, Ketua Pengarah dan Ketua Pegawai Eksekutif IATA Alexandre de Juniac berkata pengangkutan vaksin COVID-19 telahpun bermula dan ia memerlukan 8,000 pesawat pengangkut Boeing 747 yang setara bagi pengedaran seluruh dunia.

"Oleh itu, amatlah penting yang kita mempunyai tenaga kerja yang berkelayakan bagi memastikan rantaian logistik berfungsi.

"Kami tidak meminta petugas penerbangan disenaraikan di tempat teratas tetapi kami perlu kerajaan memastikan petugas pengangkutan dianggap penting ketika pelancaran vaksin nanti," kata beliau.

Saranan oleh IATA seiring dengan Hala Tuju bagi Mengutamakan Penggunaan Vaksin COVID-19 oleh Kumpulan Pakar Penasihat Strategik terhadap Imunisasi (SAGE) Pertubuhan Kesihatan Sedunia (WHO) yang mencadangkan populasi keutamaan untuk vaksinasi adalah berdasarkan kepada situasti epidemiologi dan senario bekalan vaksin masing-masing.

Dalam lingkungan rangka kerja ini, SAGE telah memasukkan petugas pengangkutan di samping sektor di luar kesihatan dan pendidikan termasuk polis.

Persatuan ini turut mengulangi peranan penting pengangkutan udara dalam memudahkan tindak balas global terhadap pandemik, termasuk pengedaran ubat-ubatan, kit ujian, peralatan perlindungan dan akhir sekali vaksin ke seluruh dunia.

-- BERNAMA