LANGKAWI: Program Ruang Reka Sains, Teknologi, Inovasi dan Ekonomi (STIE) Keluarga Malaysia di sini menjadi platform untuk golongan ibu tunggal meningkatkan kemahiran dalam bidang jahitan sekali gus menambah baik sosioekonomi masing-masing.

Menteri Sains, Teknologi dan Inovasi Datuk Seri Dr Adham Baba berkata, ruang reka STIE Langkawi istimewa kerana kementeriannya menerusi Yayasan Inovasi Malaysia (YIM) menyediakan sudut inovasi kepada perusahaan sosial seperti Persatuan Ibu Tunggal Rekreatif dan Inovasi (Suri) bagi melatih dan membangunkan golongan itu melalui projek berasaskan jahitan.

"Uniknya ialah kita ada Suri, yang kita memberi ilmu bagaimana boleh mengembangkan bakat sedia ada atau yang belum ada untuk menggunakan sepenuhnya bahan yang digunakan dalam kawasan ini untuk dijadikan produk boleh dijual seperti beg, seluar serta baju," katanya.

Beliau berkata kepada pemberita selepas merasmikan ruang reka itu di Kompleks Lembaga Pembangunan Langkawi (LADA) di sini hari ini yang turut dihadiri Ketua Pegawai Eksekutif LADA Nasaruddin Abdul Muttalib.

Dr Adham berkata inovasi yang menggunakan barangan kitar semula menyumbang ke arah pengurangan bahan buangan dan secara langsung mengangkat hasrat kerajaan menjadikan Malaysia negara hijau yang mesra alam.

Beliau berkata ruang reka tersebut juga mempunyai produk inovasi sosial Flexible Silkscreen Printing Table (Flexsilk) iaitu merupakan meja cetakan baju yang ditambah baik fungsinya berbanding sedia ada di pasaran.

"Ia juga menyelesaikan masalah penggunaan ruang dan saiz yang besar dan menambah baik reka bentuk agar lebih mesra orang kurang upaya (OKU) terutama kepada golongan yang berkerusi roda dan mempunyai masalah ketinggian termasuk kanak-kanak," katanya.

Beliau berkata selain itu, masyarakat setempat berpeluang menjalankan aktiviti inovasi dengan menggunakan teknologi sedia ada seperti pencetak 3D, robotik, dron dan peralatan lain secara praktikal.

"Komuniti di kawasan Langkawi berpeluang menggunakan hab ruang reka yang menggabungkan elemen bengkel mesin, bengkel kraftangan (seni dan kraftangan) atau studio ini secara percuma.

"Orang awam, ahli akademik ataupun pelajar, syarikat pemula, Perusahaan Kecil dan Sederhana (PKS) dan masyarakat secara keseluruhannya boleh berkongsi sumber dan pengetahuan," katanya dan menambah ruang reka STIE Langkawi itu merupakan kerjasama antara YIM, LADA dan Universiti Malaysia Perlis (UniMAP).

Dalam perkembangan lain, Dr Adham berkata kementeriannya akan bekerjasama dengan LADA untuk mengembalikan semula Langkawi sebagai pengeluar gamat emas asli.

"Kita telah kenal pasti tapak untuk kita bangunkan induk ibu gamat tersebut yang sebelum ini banyak terdapat di Langkawi tetapi ketika ini berkurangan.

"...kerjasama ini dilaksanakan bersama LADA, USM (Universiti Sains Malaysia), Akademi Sains Malaysia, YIM dan MOSTI (Kementerian Sains, Teknolog dan Inovasi) sebagai pemberi geran, kita akan beri geran kepada industri ini," katanya.

-- BERNAMA