KEPALA BATAS: Wad Unit Rawatan Rapi (ICU) Medan di pekarangan Hospital Kepala Batas, Pulau Pinang akan mula beroperasi dan menerima pesakit mulai Selasa ini.

Ketua Staf Markas Angkatan Tentera Malaysia (ATM), Leftenan Jeneral Datuk Mohd Zakaria Yadi, berkata  secara keseluruhannya, semua persiapan sudah lengkap dan ICU sudah bersedia menerima kemasukan pesakit.

Mohd Zakaria berkata, sesi 'dry run' ICU Medan itu dijangka akan dilakukan pada Isnin ini bagi menguji semua peralatan di wad berkenaan.

"Dalam tinjauan yang kita laksanakan, kita dapati (ia) ikut jadual yang ditetapkan dan kita jangka dalam masa terdekat keseluruhan persiapan akan lengkap dan dioperasikan," katanya.

Dalam pada itu  Mohd Zakaria berkata, ATM akan melihat permohonan dan juga aset yang dimiliki ATM sebelum membina lebih banyak ICU Medan di negeri-negeri lain.

"Kita masih lagi melihat kepada permohonan dan kita juga melihat keperluan atau pun aset yang kita ada. Kita akan cuba membantu setakat yang mampu, tetapi kita menyatakan ada juga keperluan bantuan yang diperlukan bagi membolehkan kita beri bantuan selanjutnya seperti tenaga kerja, doktor, paramedik dan juga alat khusus," ujarnya.

Dalam pada itu, Zakaria berkata, ICU Medan HKB akan menempatkan kekuatan 534 anggota ATM dan 29 staf awam.

Beliau berkata demikian kepada media selepas mengadakan lawatan ke ICU  Medan di Hospital Kepala Batas, Pulau Pinang pada Ahad.

Hadir sama ialah Ketua Pengarah Kesihatan, Tan Sri Dr Noor Hisham Abdullah; Ketua Pengarah Perkhidmatan Kesihatan ATM, Leftenan Jeneral Datuk Dr Zulkeffeli Mat dan Panglima 2 Divisyen, Mejar Jeneral Datuk Arman Rumaizi Ahmad.

ICU Medan mampu menempatkan 24 pesakit kritikal COVID-19 dan pembinaannya berkonsepkan sistem hibrid yang menggunakan kombinasi Modul Kontena dan Kompleks Khemah Utilis yang akan dilengkapi peralatan perubatan yang diperlukan.