Program 'Volunteer Malaysia' di bawah inisiatif 1Malaysia for Youth (iM4U) bakal mengadakan program sukarelawan terbesar di Malaysia tahun ini yang melibatkan 40,000 sukarelawan.

Turut disokong oleh Kementerian Pelancongan Dan Kebudayaan, program ini terbuka kepada semua yang berumur 18 tahun ke atas dan akan diadakan pada 12 September secara serentak di 13 negeri.

Menurut Ketua Pegawai Operasi iM4U, Rudy Malik, objektif utama program ini adalah bagi memupuk masyarakat yang lebih penyayang dan bertanggungjawab.

Antara aktiviti amal yang diperkenalkan tahun ini adalah pembersihan laut dalam, pembanterasan denggi, penjagaan alam sekitar dan kebersihan tempat awam.

"Sambutan yang begitu menggalakan pada tahun lepas iaitu sebanyak 26,835 sukarelawan telah menyertai program ini.

"Oleh itu pada tahun ini, kami bercadang untuk mengadakan besar-besaran bagi mengumpulkan 40,000 sukarelawan untuk mengadakan empat aktiviti yang disediakan," jelas Rudy yang ditemui di sidang media program 'Volunteer Malaysia' di Damansara Perdana pada Selasa.

Selain itu, pada majlis berkenaan, Rudy turut memperkenalkan barisan ikon 'Volunteer Malaysia' yang terdiri daripada penyanyi Firman AF, Aman AF, penyampai radio Azura, Fiza dan Anantha.

Kesemua ikon ini bakal turun ke negeri pilihan masing-masing bagi menjayakan program sukarelawan ini.

Pendaftaran untuk menyertai program ini akan mula dibuka kepada ramai mulai Rabu.

Mereka yang berminat boleh layari iM4U.my atau ikuti iM4U Fm di saluran 107.9FM.

Selain Malaysia, program ini akan turut diadakan serentak di Tokyo (Jepun), New York (Amerika Syarikat), Manchester (United Kingdom), Jakarta (Indonesia) dan Melbourne (Australia) menerusi Pusat Outreach iM4U.