Walaupun peratusan pematuhan kepada Perintah Kawalan Pergerakan (PKP) meningkat kepada 97 peratus, masih ada yang berdegil dan sengaja tidak mengendahkan arahan kerajaan untuk duduk di rumah.

Menteri Kanan (Keselamatan) Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob berkata, statistik menunjukkan 320 tangkapan telah dilakukan semalam (28 Mac), manakala 162 lagi ditahan pada hari sebelumnya kerana keluar rumah tanpa alasan munasabah.

“Ramai lagi yang masih tidak patuh kepada arahan. Semalam di satu daerah, solat Jumaat telah masih lagi diadakan walaupun arahan telah dikeluarkan supaya tidak ada solat Jumaat dan kita minta solat di rumah.

"Tetapi ada di satu daerah mereka adakan solat Jumaat, 116 daripada jemaah itu ditahan polis. Dan kita juga difahamkan ada lima masjid buat solat berjemaah. Saya harap tidak lagi berlaku keingkaran kepada pematuhan PKP yang telah diperkenalkan,” katanya pada sidang media harian mengenai wabak COVID-19, di Putrajaya, hari ini.

Dalam pada itu, Ahli Parlimen Bera itu berkata, beliau telah menerima laporan mengenai segelintir masyarakat atasan yang masih degil, dan melakukan aktiviti luaran walaupun berada dalam kawasan komuniti berpagar (gated community).

“Semalam terdapat kes dimana masyarakat kita di dalam gated community ingkar, dengan mengadakan jogging beramai-ramai. Mereka telah diambil tindakan dan saya berharap tidak berlaku lagi pengingkaran ini, walaupun dalam gated community.

“Perintah ini dikenakan kepada semua orang, sesiapa saja, sama ada di luar, dalam gated, mana-mana sekali pun perintah ini adalah menyeluruh,” tegasnya lagi.