KUALA LUMPUR: Kementerian Kewangan menegaskan penutupan ekonomi secara menyeluruh ketika pelaksanaan Perintah Kawalan Pergerakan (PKP) 3.0 akan memudaratkan golongan rentan dan mudah terjejas.

Selain itu, Menterinya, Tengku Datuk Seri Zafrul Tengku Abdul Aziz berkata sekiranya sektor utama seperti perkilangan tidak beroperasi, ia bakal membawa impak berpanjangan dan berlarutan kepada sektor utama ekonomi.

Tegas beliau lagi, PKP 3.0 masih menggunakan prosedur operasi standard (SOP) PKP 2.0 namun aktiviti sosial diperketatkan bagi mengekang penularan COVID-19.

"PKP 1.0 telah menyebabkan kerugian sebanyak RM2.4 bilion sehari kepada ekonomi dan apa yang lebih membimbangkan adalah kadar pengangguran yang telah melonjak naik sehingga 5.3 peratus (826,000) pada Mei 2020. ini merupakan kadar penganguran yang tertinggi sejak krisis komoditi dalam 1980-an.

"Jika PKP 1.0 dilaksanakan semula sekarang, dianggarkan lebih 1 juta rakyat Malaysia akan menganggur. Lebih membimbangkan pengangguran ini adalah tidak sekata dan lebih tertumpu kepada golongan yang bekerja sendiri, belia, wanita serta mereka yang berkemahiran rendah.

"Di samping berisiko pengangguran, 2.8 juta rakyat yang merangkumi bekerja sendiri, PKS mikro, serta usahawan kecil akan lebih terjejas melalui pengurangan pendapatan. Oleh itu, kerajaan telah memutuskan melaksanakan PKP secara lebih bersasar terhadap jenis aktiviti yang dibenarkan berdasarkan pengalaman dan pengetahuan yang lebih mendalam sejak wabak ini melanda negara kita sejak Mac tahun lepas," katanya dalam sidang media PKP 3.0 di sini, hari ini.

Katanya lagi kadar pengangguran negara telah menunjukkan penurunan kepada 4.7 peratus pada Mac tahun ini.

Mengulas lanjut, Tengku Zafrul berkata jika kerajaan memberhentikan aktiviti ekonomi pada PKP 3.0, ketidaktentuan berhubung kelangsungan perniagaan bakal menyebabkan sektor swasta menanggung pelaburan dan pengajian pekerja.

Tambahnya, PKP 1.0 turut memberi kesan kepada kos sosial dan impak signifikan kepada tahap simpanan dan kewangan rakyat serta syarikat, dimana 82 peratus daripada sektor swasta hanya mempunyai simpanan yang dapat menampung selama dua bulan.

Manakala, 68 peratus perniagaan dilaporkan tidak mendapat hasil jualan dalam tempoh PKP 1.0, ujarnya. 

Justeru, katanya sekiranya sektor ekonomi ini ditutup sekali lagi, kebanyakan perniagaan akan gulung tikar dan memberi impak secara langsung kepada pengangguran.

Untuk ekonomi global pula, Tengku Zafrul berkata, ia diunjurkan berkembang enam peratus pada tahun ini, sementara perdagangan dunia berkembang sebanyak 8.4 peratus.

"Dengan pemulihan ekonomi sedunia, adalah penting untuk kerajaan memastikan ekonomi terutamanya yang berasaskan eksport dapat terus beroperasi untuk memanfaatkan pertumbuhan permintaan antarabangsa dan selanjutnya menjana peluang pekerjaan sambil kita menguruskan pandemik COVID-19," katanya lagi.

Tegas beliau, sejak peningkatan kes COVID-19, tiada sebuah pun negara yang menutup ekonomi mereka sepenuhnya.