KUALA LUMPUR: Prasarana Malaysia Bhd (Prasarana) memohon maaf kepada seluruh rakyat Malaysia atas sebarang kekhilafan dan kepincangan dalam menangani insiden pertembungan tren Transit Aliran Ringan (LRT) baru-baru ini.

Pemangku Presiden dan Ketua Pegawai Eksekutif Kumpulan, Datin Norlia Noah berkata, syarikat itu amat dukacita dengan insiden yang berlaku sehingga menyebabkan ramai penumpang yang cedera.

“Saya ingin mengambil kesempatan ini untuk memohon maaf kepada seluruh rakyat Malaysia dan para penumpang kami khususnya atas insiden yang tidak diingini ini.

“Kami amat dukacita dengan kejadian ini yang menghapuskan rekod baik LRT Laluan Kelana Jaya yang telah beroperasi selama 23 tahun,” katanya dalam satu kenyataan pada Sabtu.

Sehubungan itu, beliau berkata, Prasarana akan terus berkongsi maklumat terkini berhubung perkembangan semasa kejadian tersebut,

Menurutnya, antara maklumat yang akan disalurkan ialah berhubung jumlah mangsa yang masih dirawat di Hospital Kuala Lumpur (HKL), status pengesanan para penumpang serta proses pemulihan sepenuhnya perkhidmatan LRT Laluan Kelana Jaya.

BACA: Prasarana minta 83 penumpang tampil untuk urusan sumbangan ihsan

BACA: LRT bertembung: Jawatankuasa siasatan ditubuh - MOT

Prasarana dalam masa sama turut merakamkan ucapan terima kasih kepada pegawai dan anggota Jabatan Bomba dan Penyelamat Malaysia (JBPM), Polis Diraja Malaysia (PDRM) pegawai perubatan dari HKL dan Angkatan Pertahanan Awam Malaysia (APM) yang bertindak pantas dalam mengendalikan operasi menyelamat.


Nahas LRT | Laluan Kelana Jaya kembali beroperasi sepenuhnya

“Prasarana memberi jaminan akan memberi kerjasama penuh dan telus kepada Jawatankuasa Siasatan oleh Kementerian Pengangkutan dan PDRM.

“Selain itu, kami akan berhubung rapat dengan Kementerian Kewangan, Kementerian Pengangkutan dan Agensi Pengangkutan Awam Darat (APAD),” ujarnya.

Tegas Norlia, fokus utama Prasarana pada waktu ini adalah untuk memberikan sokongan dan bantuan sewajarnya kepada penumpang terbabit serta keluarga mereka.


[TERKINI] Nahas LRT | Punca disebabkan kecuaian manusia - Laporan awal