KEMAMAN: Hampir 800 pegawai dan anggota Ibu Pejabat Polis Daerah (IPD) Kemaman berganding bahu bagi mengimbau serta menjayakan sambutan malam tujuh likur di Perumahan Polis Bukit Mentok di sini.

Ketua Polis Daerah Kemaman, Supt Hanyan Ramlan berkata, limpahan cahaya pelita dan lampu pelbagai bentuk diilhamkan warga IPD Kemaman untuk memeriahkan Aidilfitri yang bakal menjelma.

Menurut Hanyan, inisiatif itu juga bertujuan mengubat kerinduan terhadap kampung halaman setiap warga IPD Kemaman yang terpaksa bertugas pada hari lebaran.

"Ini adalah tahun yang kedua, Alhamdulillah, untuk tahun yang kedua ini, kita nak jadikan macam satu tradisi, supaya ianya akan berterusan, sampai bila- bila.

"Dalam memotivasikan pegawai dan anggota yang bertugas pada pagi raya nanti," katanya.

Bagi warga IPD Kemaman walaupun santai, program berkenaan amat bermakna terutama kepada mereka yang bertugas di perantauan.

"Walaupun tidak dapat pulang untuk berhari raya, hampir tiga tahun untuk tahun ni, tapi suasana raya itu insyaAllah masih ada.

"Dengan adanya program daripada pihak IPD Kemaman itu sendiri merupakan usaha daripada Ketua Polis Daerah Kemaman sendiri, dia merancang program macam ni, jadi kami semua walaupun tidak dapat balik kampung untuk berhari raya, nikmat dan suasana raya tu masih ada," kata anggota polis, Shahrul Arif Ramli.

Bagi pegawai polis, Insp Intan Abdullah, program seperti ini dapat mengubati rindu kepada keluarga di kampung halaman.

"Macam kami ini, pihak PDRM, tidak semua yang boleh balik raya walaupun PKP sudah habis, hanya 10 peratus sahaja boleh balik beraya tahun ni.

"Jadi dengan adanya program seperti ini, dapatlah mengubati sedikit, walaupun tidak banyak dapat, mengubati sedikit rindu kepada keluarga di kampung halaman.

"Kami sudah anggap warga PDRM ini seperti ahli keluarga kami sendiri," katanya.

Selain hadiah menarik yang ditawarkan, program itu juga bertujuan memupuk semangat kerjasama kejiranan, mengembangkan kreativiti penghuni dan melatih mereka menjaga kebersihan di kawasan persekitaran kediaman masing-masing.