ISTANBUL: Perdana Menteri Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob hari ini mengunjungi lapangan terbang Istanbul Sabiha Gokcen International Airport (ISGIA) di Turkiye yang dimiliki sepenuhnya serta diuruskan oleh Malaysia Airports Holdings Bhd (MAHB).

Beliau yang tiba di sini hari ini sempena lawatan rasmi selama empat hari ke republik itu, melawat sekitar terminal penumpang lapangan terbang tersebut yang merupakan pintu masuk keenam paling sibuk di Eropah.

Perdana menteri sebelum itu diberi taklimat mengenai operasi serta potensi pertumbuhan ISGIA oleh Pengerusi MAHB Datuk Seri Dr Zambry Abd Kadir serta Pengarah Urusan Datuk Iskandar Mizal.

Pada 2021, jumlah penumpang lapangan terbang berkenaan mencecah 25 juta yang merupakan 70 peratus daripada angka pra-pandemik COVID-19.

Ia turut disenaraikan sebagai lapangan terbang kedua Eropah yang mencatat pemulihan paling pantas pada tahun lepas.

Penglibatan MAHB dalam ISGIA bermula pada 2008 apabila ia serta rakan-rakan konsortiumnya dianugerahkan konsesi bagi mengendalikan lapangan terbang itu sehingga 2034.

Malah, pada masa ini ISGIA turut menjadi antara simbol bermakna dalam hubungan perniagaan Malaysia-Turkiye.

Pada 2014, MAHB telah mengambilalih 100 peratus kepentingan dalam ISGIA, sekali gus menjadikannya antara kumpulan pengendali lapangan terbang terbesar dunia dari segi bilangan penumpang.

ISGIA merupakan lapangan terbang kedua terbesar di Turkiye selain menjadi landasan tunggal paling sibuk di dunia dengan penerbangan ke 110 destinasi di 49 negara.

Pada 2021, ISGIA muncul sebagai lapangan terbang pertama dunia menggunakan sistem kawalan jauh inovatif bagi jejantas untuk kemudahan penumpang berlepas dan membolehkan proses berkaitan dilakukan menerusi sistem terbabit menerusi penggunaan kamera serta pengesan dengan ketepatan tinggi.

-- BERNAMA