KUALA LUMPUR: Ketua Polis Negara (KPN), Tan Sri Razarudin Husain menegaskan pihaknya tidak akan berkompromi dengan mana-mana pihak yang cuba memainkan isu agama, bangsa dan institusi diraja (3R).

Tegasnya, polis tidak akan membuka peluang kepada isu yang boleh memecahbelahkan semangat perpaduan di negara ini untuk terus dimainkan.

"Isu 3R ini kita akan mengambil satu tindakan serius terutama melibatkan institusi diraja, kita tidak akan membuka peluang disebabkan kita tak boleh mainkan isu 3R terutamanya institusi diraja oleh mana-mana orang.

"Kita tidak mahu supaya sembilan raja-raja di Malaysia dihina, dikutuk atau difitnah.

"Mana-mana isu agama, bangsa yang akan memecahbelahkan semangat setia kawan yang mana dalam Malaysia ini berbilang kaum itu juga kita akan tentukan dan siasat," katanya.

Beliau berkata demikian ketika ditemui media selepas melancarkan penutupan Program 4th National Forensic Science Symposium For Law Enforcement 2023 di Maktab Polis Diraja Malaysia (PDRM) di Cheras pada Khamis.

Mengulas mengenai tuduhan sesetengah pihak yang mengatakan tindakan diambil berhubung isu 3R lebih tertumpu kepada ahli politik, jelas Razarudin perkara itu tidak benar.

Sebaliknya, tindakan sama akan diambil terhadap mana-mana pihak tanpa mengira latar belakang.

"Semalam kita dah menuduh imam Mustaqim dan dipenjarakan 9 bulan kerana tidak membayar denda, itu secara marhaennya.

"Kita tidak peduli siapa juga yang mainkan isu Institusi diraja, apa kita lihat kita perlu pertahankan perkara-perkara ini," katanya lagi.