KUALA LUMPUR: Kementerian Pendidikan Malaysia (KPM) menggariskan tujuh inisiatif utama sebagai jalan penyelesaian terbaik menangani isu beg berat murid yang telah berlarutan sekian lama.

Timbalan Menteri Pendidikan, Datuk Dr Mah Hang Soon turut mengakui isu beg berat adalah kritikal dalam kalangan murid sekolah rendah, khususnya murid Tahap 1, iaitu Tahun 1, Tahun 2 dan Tahun 3.

"Oleh yang demikian, ketetapan KPM yang akan dilaksanakan segera adalah seperti menyediakan lokar di sekolah rendah secara berfasa, melaksanakan jadual waktu yang mengandungi tiga hingga empat mata pelajaran sehari, mengikut kaedah dan pelaksanaan yang sesuai terutama aspek pemberatan subjek, ketersediaan guru dan sesi persekolahan.

"Selain itu, bilangan buku latihan hendaklah tidak melebihi dua buah buku bagi setiap mata pelajaran pada satu satu masa. Setiap buku latihan hendaklah tidak melebihi 80 muka surat.

"Murid hanya dibenarkan untuk menggunakan buku aktiviti yang disediakan oleh KPM manakala buku kerja hanya boleh digunakan sebagai bahan rujukan atau bahan ulang kaji di luar waktu pengajaran dan pembelajaran (PdP).

"Penerbitan baharu buku teks dalam format digital dilaksanakan secara berterusan. Sehingga kini, sebanyak 692 judul buku teks digital telah dimuat naik dalam pelantar Digital Educational Learning Initiative Malaysia (DELIMa),"  katanya di Dewan Rakyat hari ini.

Antara inisiaitf lain termasuk menggalakkan guru menggunakan pendekatan PdP berpusatkan murid iaitu pembelajaran bertema, modular, pembelajaran berasaskan projek, simulasi amali (virtual lab) atau pembelajaran terbeza.

Selain itu, mewujudkan kerjasama dengan Jabatan Kemajuan Agama Islam Malaysia (JAKIM) dari aspek penyelarasan uniform agar murid diberi kelonggaran untuk memakai uniform sekolah masing-masing semasa sesi persekolahan KAFA.

Beliau berkata demikian sebagai menjawab soalan Ahmad Fadhli Shaari (PAS-Pasir Mas) yang ingin tahu usaha kementerian bagi menangani isu bebanan beg sekolah yang berat yang ditanggung oleh pelajar-pelajar khususnya di sekolah rendah.

Mengulas lanjut, Hang Soon berkata, KPM telah menjalankan tiga kajian utama berkaitan beg berat.

Hasil daripada kajian yang dilaksanakan, KPM telah mengambil pelbagai tindakan bagi menangani isu berkenaan antaranya, mengeluarkan Surat Pekeliling Ikhtisas Bil. 1/2000: Penggunaan Buku Kerja Di Sekolah Rendah dan Surat Siaran Panduan Menangani Isu Beg Berat Murid di Sekolah pada tahun 2018.