SHAH ALAM: Bekas Perdana Menteri mendakwa dirinya sudah hilang kepercayaan terhadap tamadun sedia ada kerana tiada tindakan diambil untuk menghentikan pembunuhan beramai-ramai yang berlaku di Semenanjung Gaza sejak 7 Oktober lalu.

Menurut Tun Dr Mahathir Mohamad, krisis kemanusian yang meragut ribuan nyawa rakyat Palestin akibat serangan tanpa henti oleh rejim Zionis itu seolah-olah tidak disedari masyarakat dunia.

“Seluruh dunia sedang menonton kejadian itu di televisyen, namun tidak melakukan apa-apa untuk menghentikan pembunuhan besar-besaran tersebut.

“Bagaimana kita boleh mengaku bertamadun tetapi pembunuhan beramai-ramai dibiarkan berlaku sedangkan ia diketahui oleh masyarakat dunia, namun tiada tindakan diambil dalam menegakkan kebenaran mengenai hak yang dimiliki oleh manusia iaitu hak untuk hidup,” katanya dalam satu kenyataan di Facebook pada Khamis.

Media antarabangsa melaporkan, Israel melanjutkan serangan yang lebih dasyat terhadap wilayah Gaza selepas genjatan senjata selama tujuh hari bermula 24 November lalu dilaksanakan dengan alasan pihak Hamas telah melanggar jeda operasi dan menembak ke arah wilayah Israel.

Dalam pada itu, Kementerian Kesihatan Gaza juga melaporkan sekurang-kurangnya 15,899 rakyat Palestin terbunuh manakala lebih 42,000 lagi cedera dalam serangan udara dan darat Israel sejak konflik 7 Oktober lalu.

Ujar Mahathir, serangan itu dilakukan secara rawak tanpa belas kasihan dan menyasarkan kepada semua golongan tidak kira lelaki, wanita, bayi, orang kurang upaya (OKU) termasuk pesakit di hospital.

“Hari ini lebih 16,000 rakyat Palestin di Gaza telah terbunuh. Kota Gaza telah dihancurkan. Rakyat tidak mempunyai bumbung di atas kepala mereka.

“Mereka tinggal di tempat terbuka kerana mereka tidak boleh tinggal walaupun di hospital dan sekolah. Mereka ini juga sedang dimusnahkan oleh Israel,” katanya. - Sinar Harian