IPOH: Jabatan Alam Sekitar (JAS) Perak kini menunggu laporan sampel air Sungai Kuang, Chemor di sini, yang didakwa telah tercemar akibat najis haiwan, daripada Jabatan Kimia.

Pengarahnya Rosli Zul berkata laporan itu dijangka mengambil masa kira-kira sebulan bagi mengetahui keputusan sampel air yang diambil pada Khamis lepas.

"Bagaimanapun, siasatan awal pegawai JAS yang ke lokasi tersebut mendapati berlaku pencemaran disebabkan najis haiwan dipercayai lembu. Namun pencemaran itu hanya membabitkan alur air sungai yang mengalir ke Sungai Kuang.

"Pada asalnya, Sungai Kuang itu tidak terjejas hanya alur air yang bersambung dengan ladang haiwan terbabit sahaja yang tercemar. Secara kebetulan, ada pengusaha pertanian di situ yang membina empangan penyekat dan menyebabkan aliran di alur air itu perlahan seterusnya menjejaskan sedikit keadaan sungai," katanya.

Beliau berkata demikian ketika ditemui pemberita selepas perasmian Program Kempen Pengumpulan Buangan Elektrik dan Elektronik (e-sisa) yang disempurnakan Pengerusi Jawatankuasa Kesihatan, Sains, Alam Sekitar dan Teknologi Hijau Perak Mohd Akmal Kamarudin di Dewan Komuniti Kampung Ulu Chepor Tambahan pada Sabtu.

Rabu lepas, sebuah akhbar tempatan berbahasa Melayu melaporkan penduduk di Kampung Ulu Kuang, Chemor di sini resah berikutan Sungai Kuang yang menjadi sumber kegunaan harian mereka tercemar akibat najis haiwan.

Penduduk mendakwa sungai itu sudah lama tercemar iaitu sejak tiga tahun lepas yang bukan sahaja mengakibatkan airnya sudah tidak begitu jernih malah berbau busuk sehingga mengganggu penduduk setempat dan keadaan itu menyebabkan mereka tidak lagi menggunakan air sungai untuk mandi serta membasuh pakaian.

Mengulas lanjut, Rosli berkata pihaknya akan berbincang dengan Jabatan Veterinar Perak dan Majlis Bandaraya Ipoh bagi mencari jalan penyelesaian jangka panjang berhubung masalah pencemaran sungai itu.

"Dari segi perundangan, JAS hanya boleh menasihati pengusaha ladang supaya tidak menyalurkan najis haiwan ternakan ke alur sungai kerana kita tidak mempunyai kuasa untuk mengambil tindakan undang-undang," katanya.

Datuk Bandar Ipoh Datuk Rumaizi Baharin pula berkata ladang ternakan haiwan itu mempunyai lesen yang sah untuk beroperasi sejak 30 tahun lepas dan pihaknya bercadang mengarahkan pemiliknya berpindah ke kawasan lebih sesuai.

-- BERNAMA